Gaworzenie z niemowlęciem może przyspieszać rozwój umiejętności językowych

Babbling with baby can speed up language development
Babbling with baby can speed up language development

Wyniki nowych badań sugerują, że wyraźne próby zrozumienia tego, co niemowlęta starają się powiedzieć, mogą przyspieszyć proces uczenia się języka.

Naukowcy z Uniwersytetu Iowa (UI) i Uniwersytetu Indiana odkryli, że sposób w jaki rodzice reagują na gaworzenie dzieci może kształtować u niemowląt umiejętności komunikowania się. Wedle wyników badań, jeżeli rodzice zachowują się tak, jakby rozumieli dziecięcą paplaninę, niemowlęta wykazują „intensyfikację rozwoju zaawansowanych wokalizacji spółgłoskowo-samogłoskowych”.

Zespół naukowców jest przekonany, że ustalenia podważają przekonanie, że komunikacja ludzka jest wrodzona i pozostaje poza wpływem rodziców. Naukowcy argumentują, że rodzice, którzy świadomie włączają się w gaworzenie niemowląt, mogą przyspieszyć wokalizację i przyswajanie języka przez dzieci.

„Nie oznacza to, że odkryliśmy rolę reagowania” – zauważa Julie Gros-Louis, adiunkt psychologii na UI i autorka raportu. „Znaczenie ma raczej sposób, w jaki reaguje matka”.

Naukowcy obserwowali dwa razy w miesiącu interakcje między 12 matkami a ich ośmiomiesięcznymi niemowlętami w czasie swobodnej zabawy przez okres sześciu miesięcy. Zauważyli, że matki reagowały na pozytywne wokalizacje swoich dzieci, takie jak gaworzenie i mruczenie, zwłaszcza kiedy było skierowane do nich.

Zespół ustalił, że niemowlęta, których matki reagowały na to, co jak sądziły mówiły ich dzieci, wykazywały postępy w zaawansowanych rozwojowo wokalizacjach spółgłoskowo-samogłoskowych. Z czasem niemowlęta zaczynały coraz więcej gaworzyć do matek.

Z drugiej strony niemowlęta, których matki nie starały się tak bardzo ich zrozumieć i raczej przekierowywały uwagę dzieci na coś innego, nie wykazywały takiego samego postępu w umiejętnościach językowych i komunikacyjnych.

Jak donosi »Medical News Today« (MNT), wszystkie matki biorące udział w projekcie wypełniły miesiąc po zakończeniu badań ankietę, która szczegółowo opisywała rozwój języka ich dzieci. Jak czytamy w MNT: „Niemowlęta, których matki były uważne na gaworzenie w czasie badań, posługiwały się większym zasobem słów i gestów w wieku 15 miesięcy niż niemowlęta, których matki zwracały mniejszą uwagę na gaworzenie swoich dzieci w toku badań”.

Magazyn »Atlantic« podsumowuje: „Konkluzja jest taka, że sposób w jaki rodzice mówią do niemowląt może być równie istotny jak częstotliwość tej komunikacji”. To upoważnia nas – wedle magazynu »Atlantic« – do „zwracania się do niemowląt, jakby były miniaturowymi dorosłymi”.

opublikowano: 2015-01-23
Komentarze


Polityka Prywatności