Usprawniona komunikacja nt. zagrożeń w dobie kryzysów związanych z chorobami zakaźnymi

W ramach projektu TELL ME opracowywane są strategie komunikacyjne maksymalizujące szanse i minimalizujące ryzyko w dobie kryzysów związanych z chorobami zakaźnymi.

Wraz z pojawianiem się przypadków Eboli w Europie, kryzys ten zajmuje coraz więcej miejsca w relacjach medialnych. Niektóre z nich mogą podsycać strach i prowadzić do piętnowania, co ma szkodliwe następstwa dla osób, społeczności i krajów. Dlatego niezbędne jest stosowanie strategii komunikacyjnych, które maksymalizują szanse i minimalizują ryzyko. Z tego właśnie względu w ramach projektu TELL ME (Transparent communication in Epidemics: Learning Lessons from experience, delivering effective Messages, providing Evidence) opracowywane są modele usprawnionej komunikacji na temat zagrożeń w czasie kryzysów związanych z chorobami zakaźnymi.

W przypadku Eboli piętno związane z byciem postrzeganym jako osoba powiązana z epidemią w dotkniętych krajach jest silne i może skutkować wahaniem się, czy zgłosić podejrzane objawy. Może także mieć wpływ na szerszą społeczność afrykańską w Europie, w tym na osoby, które mogą przebywać tutaj od wielu lat. Zespół TELL ME jest świadomy tego, że skuteczna komunikacja może w takiej sytuacji wnieść zasadniczą różnicę.

Partnerzy projektu TELL ME czerpią z całego szeregu dyscyplin (od zdrowia publicznego po prawo i etykę), aby opracować oryginalne strategie komunikowania skomplikowanych wiadomości i doradztwa opartego na niepewnych danych. Celem jest opracowanie takiego sposobu komunikacji, który wpływa na zachowanie, ogranicza rozprzestrzenianie się choroby i zapobiega panice. Zespół jest w szczególności zainteresowany analizą ogromnego potencjału społeczeństwa informacyjnego w kontekście komunikacji uczestniczącej i tej opartej na dowodach.

Piętnowanie jako wynik słabej komunikacji dotyka nie tylko poszczególne osoby i rodziny, ale całe kraje. Paul Quinn z projektu TELL ME obserwuje szkodliwe następstwa piętnowania w związku z szalejącą epidemią Eboli. Jak zauważa: „Poczucie strachu i napiętnowanie wpływają także na sposób, w jaki obcokrajowcy są skłonni do podejmowania relacji z tymi krajami. Europejskie linie lotnicze na przykład anulowały loty do dotkniętych krajów, często pod presją przedstawicieli związków zawodowych swoich pracowników, którzy obawiają się zakażenia. Doprowadziło to nie tylko do kłopotów gospodarczych w tych krajach, ale także do poważnych utrudnień logistycznych, z jakimi mierzą się międzynarodowe służby zdrowia publicznego, które próbują zarządzać reagowaniem kryzysowym w zakresie zdrowia publicznego”.

Konsekwencje, jak dodaje, wykraczają poza opiekę zdrowotną: „Skutki, do jakich mogą doprowadzić tego typu zdarzenia pokazują, że niosą one ze sobą poważne zagrożenia nie tylko w kontekście zdrowia ludzi i kosztów ekonomicznych, ale także pod względem poważnych szkód społecznych odczuwalnych zarówno w epicentrum epidemii, jak i poza nim”.

Obawy i strach przed wybuchem epidemii są w sposób naturalny szeroko rozpowszechniane w kanałach mediów społecznościowych. Jak czytamy w komunikacie prasowym TELL ME: „Media społecznościowe są podatnym gruntem [dla obaw i strachu], ale także dla obiegu informacji, niezależnie od tego czy są prawdziwe, zniekształcone czy całkowicie nieprawdziwe”. Sprawozdanie z analizy TELL ME na temat kryzysu Eboli, która koncentrowała się na Twitterze i objęła siedem dni we wrześniu, pokazuje że opublikowanych zostało 632 712 tweetów i użyto 17 023 hasztagów z wyrażeniem #ebola.

Sytuacja związana z Ebolą ma istotne znaczenie dla pytań badawczych, nad którymi pracuje zespół TELL ME, w szczególności: „Jaki metody komunikacji są najodpowiedniejsze do radzenia sobie ze złożonością, niepewnością, niewiedzą, asymetrią informacji, zalewem informacji, tendencyjnością, dezinformacją i złośliwymi informacjami?”.


Więcej informacji:

TELL ME
http://tellmeproject.eu/

opublikowano: 2015-01-27
Komentarze


Polityka Prywatności