Przetwarzanie spójników

Processing discourse connectives
Zrozumienie, w jaki sposób ludzie uczą się języków, pozwala lepiej poznać nasz mózg. W ramach projektu finansowanego ze środków UE badano, w jaki sposób dzieci i dorośli rozumieją spójniki.
 
Spójniki łączą ze sobą dwa zdania w zdanie złożone. Ich przykładami są 
"więc" i "ponieważ". W każdym języku istnieje co najmniej jeden spójnik,
 który może pełnić różne funkcje, na przykład wskazywać na zależność 
przyczynowo-skutkową lub tworzyć relację między dwoma zdarzeniami.
W projekcie "Discourse connectives and the mind: A cross-linguistic 
analysis of processing and acquisition" (DISCOM) badano różnice 
poznawcze dotyczące przetwarzania przez ludzi spójników w rodzimym oraz 
obcym języku.
W pierwszej części badania analizowano, w jaki sposób dzieci 
przetwarzają spójniki. Dzieci uczyły się jednocześnie języka 
niderlandzkiego i francuskiego. W języku niderlandzkim zależność 
przyczynowo-skutkowa wyrażana jest przez dwa spójniki, a po francusku 
tylko przez jeden. Pomimo tych różnic, dzieci wykazywały podobną 
zdolność do rozumienia obiektywnych i subiektywnych relacji 
przyczynowo-skutkowych, co wskazuje, że rozwój poznawczy może nadawać 
tempo rozumieniu języka.
W drugiej części badania porównano przetwarzanie spójników w tekście
 przez osoby dorosłe i dzieci. W tym przypadku dorośli rozumieli tekst 
dużo lepiej niż dzieci, co może oznaczać, że przetwarzanie subtelnych 
sygnałów niesionych przez spójniki może pojawiać się na późniejszym 
etapie rozwoju. W odniesieniu do osób autystycznych, ustalenia te mogą 
sugerować, że niektóre występujące u nich trudności komunikacyjne mogą 
być powiązane ze strukturą języka.
W ostatnim z eksperymentów nierodzimych użytkowników języka 
niderlandzkiego i francuskiego poproszono o wykonanie zadania związanego
 z czytaniem. Wyniki pokazały, że nierodzimi użytkownicy słabiej 
rozumieli gramatykę, ale niemal równie dobrze jak użytkownicy rodzimi 
radzili sobie z rozumieniem znaczenia spójników. Choć zrozumienie 
znaczenia tekstu może być trudniejsze, gdy brakuje dosłownego 
tłumaczenia danego spójnika, procesy poznawcze umożliwiają dobre 
zorientowanie się znaczeniu wypowiedzi.
Ustalenia te dostarczają nowych informacji na temat sposobu uczenia 
się i przetwarzania języków obcych przez ludzi, a tym samym mogą 
posłużyć do zmodyfikowania metod nauczania. Ponadto mogą znaleźć 
zastosowanie w leczeniu takich schorzeń, jak autyzm, który wiąże się 
między innymi z zaburzeniami komunikacyjnymi.
opublikowano: 2015-02-03