Badanie kompozycjonalności na przykładzie małych dzieci

W ramach projektu finansowanego ze środków UE badano, w jaki sposób małe dzieci uczą się rozumieć pojęcia "taki sam" i "różny".

Pojęcie kompozycjonalności dotyczy zdolności łączenia znanych idei, w celu uzyskania nowych. Na przykład aby zrozumieć pojęcie "różny", należy opanować pojęcie "taki sam" i jego zaprzeczenie. W ramach finansowanego przez UE projektu "Compositionality in infants" (COIN) badano, czy małe dzieci dysponują odrębnymi mentalnymi symbolami, które odzwierciedlają pojęcia "taki sam" i "różny", oraz czy "różny" jest rozumiany przez nie jako "nie taki sam".

Wcześniejsze badania sugerują, że małe dzieci mogą uczyć się, jakie czynniki pozwalają przewidzieć określone zdarzenie. Na przykład były w stanie nauczyć się, że pewne samogłoski zapowiadają pojawienie się kukiełki w określonym położeniu na ekranie, lecz nie były w stanie nauczyć się jednocześnie, że typ samogłoski zapowiada typ kukiełki. Możliwe, że małe dzieci nie są w stanie nauczyć się dwóch pojęć jednocześnie.

Aby wyjaśnić tę kwestię, naukowcy sprawdzali, czy dzieci w wieku 14-, 18- i 24 miesięcy są w stanie nauczyć się, że obraz psa oznacza, że pojawi się po prawej, a obraz samochodu oznacza, że przedmiot pojawi się po lewej stronie. Naukowcy stwierdzili, że dzieci nauczyły się tylko zależności pomiędzy psem a obrazkiem, co potwierdza hipotezę o niezdolności do nauczenia się dwóch koncepcji jednocześnie.

Następnie naukowcy opracowali innowacyjny eksperyment do zbadania, czy dzieci postrzegają pojęcia "różny" i "nie taki sam" jako odrębne. Zaadaptowali w tym celu metodę dopasowania do próbki (MTS) i niedopasowania do próbki (mMTS), które zwykle stosuje się w eksperymentach z udziałem zwierząt.

Korzystając z obu tych metod naukowcy dali uczestnikom próbkę z A oraz z A albo B. Następnie śledzili ruchy gałek ocznych dzieci, aby ustalić, jak dzieci uczyły się w tych dwóch sytuacjach. Wyniki wskazują, że 14-miesięczne dzieci mogą nauczyć się obu zadań, lecz pewne dane sugerują, że pojęcie "różny" jest dla nich tożsame z pojęciem "nie taki sam". Inne badania sugerują, że dzieci rozumieją pojęcia "taki sam" i "różny" w wieku około 3 lub 4 lat, lecz nie rozróżniają tych pojęć do wieku około 5 lat.

Wyniki badania rzuciły nowe światło na uczenie się przez dzieci kompozycjonalności, zdolności która leży u podstaw kreatywności. Wprawdzie naukowcy nie stwierdzili żadnych dowodów na umiejętność kompozycjonalności przed nauczeniem się mowy, ale kontynuują prace, aby lepiej wyjaśnić tę niezwykle ważną zależność.

opublikowano: 2015-02-06
Komentarze


Polityka Prywatności