Marketing usług konserwatorskich

Prowadzone są prace nad stworzeniem bardziej efektywnych narzędzi marketingowych i komunikacyjnych do ochrony dziedzictwa kulturowego. Narzędzia te zwiększą udział opinii publicznej, kładąc nacisk na wartość społeczną.

Właściwa konserwacja obiektów dziedzictwa kulturowego jest podstawą zabezpieczenia wyjątkowych zjawisk historycznych i własności odmiennych kultur, które zacierają się pod wpływem globalizacji. Usprawnienie działań konserwacyjnych wymaga jednak podniesienia świadomości publicznej i udziału obywateli, a także stworzenia solidniejszych relacji między profesjonalnymi konserwatorami a klientami. W projekcie "Marketing conservation services - A European manual" (COMAR EUROMAN) udało się wprowadzić takie usprawnienia za sprawą ogólnoregionalnych badań oraz opracowanie skuteczniejszych narzędzi marketingowych i komunikacyjnych.

Projekt ten oparto na innym projekcie dotyczącym analizy empirycznej maltańskiego rynku ochrony dziedzictwa. W projekcie starano się ustalić, czy odkrycia poczynione na Malcie dałoby się przełożyć na działania konserwacyjne w Europie. Do bardziej konkretnych założeń należało pogłębienie wiedzy na temat europejskiego rynku konserwacji oraz stworzenie teorii i podręcznika w zakresie marketingu usług konserwatorskich.

Badania rozpoczęto od przeprowadzenia rozległego kwestionariusza, którego celem było wyjaśnienie wzajemnych zależności między licznymi zależnymi od kontekstu czynnikami wpływającymi na atrakcyjność klienta zainteresowanego usługą konserwatorską. Kwestionariusz, który wypełniło 519 konserwatorów na całym świecie, bardzo pomógł pogłębić wiedzę na temat europejskiego rynku usług konserwatorskich. Na podstawie tych odkryć oraz międzynarodowego badania stworzono zestaw zasad określających zjawiska zachodzące między dostawcami usług konserwatorskich a klientami. Pomogło to ustalić, które obserwacje mają charakter uniwersalny, a które są zależne od kontekstu.

Te elementy teorii marketingu usług konserwatorskich przekształcono w przejrzyste wytyczne, które pomogą dostawcom usług konserwatorskich w usprawnieniu komunikacji z właścicielami eksponatów kulturowych. Opracowano już wstępną wersję podręcznika, który zostanie opublikowany w 2015 r.

Za sprawą tego projektu powstała nowa gałąź marketingu. Istnieją teraz narzędzia marketingowe przeznaczone konkretnie dla usług konserwatorskich, a także platforma, która umożliwia prowadzenie dalszych analiz w tej dziedzinie. Postępy te, usprawniona komunikacja między dostawcą usług a klientem, a także zwiększona powszechna świadomość konieczności trwałej konserwacji dziedzictwa będą miały ważne skutki społeczno-gospodarcze. Wyniki projektu będą miały szeroki i silny wpływ na coraz ważniejsze zadanie, jakimi jest skuteczna ochrona wyjątkowości kultur.

opublikowano: 2015-02-27
Komentarze


Polityka Prywatności