Nowe nastawienie do realizowania celów osobistych
Wybór nastawienia na cele rozwojowe lub zachowawcze może znacząco wpływać na organizacje i konsumentów w wielu dziedzinach (oszczędności, dobrobytu osobistego itd.). Przeprowadzone badania nad różnicami i cechami wspólnymi tych dwóch typów celów mogą przełożyć się na większe zadowolenie konsumentów i lepsze wyniki organizacji.
Motywacja osób może wynikać z dwóch rodzajów celów: dążenia przede
wszystkim do poprawy bieżącego stanu (cel rozwojowy) lub przede
wszystkim do jego utrzymania (cel zachowawczy). Również organizacje mogą
stawiać przed ludźmi takie cele w różnorodnych dziedzinach
(oszczędzanie, odchudzanie, uczenie się, oceny wyników itd.).
Zrozumienie różnic między celami rozwojowymi i zachowawczymi może zatem
mieć liczne implikacje społeczne i determinować korzyści dla osób i
organizacji wynikające z osiągnięcia celów. Prace projektu "Comparing
the properties and the consequences of attainment versus maintenance
goals" (ATTMAIN) skoncentrowano na porównaniu celów rozwojowych i
zachowawczych oraz ich właściwości. Dążono przede wszystkim do
empirycznego zdefiniowania różnic między tymi dwoma rodzajami celów i
przygotowania gruntu pod dalsze badania w tej dziedzinie.
Pierwszy z kilku artykułów opracowanych w toku projektu wykazał, że
ludzie postrzegają cele zachowawcze jako trudniejsze od umiarkowanie
ambitnych celów rozwojowych. Takie postrzeganie abstrakcyjne
potwierdzają faktyczne decyzje konsumentów.
W innym artykule (oczekującym na publikację w Journal of Consumer
Research) wykazano, że konsumenci postrzegający siebie jako osoby
niezależne, a nie współzależne, są bardziej zmotywowani do osiągania
celów rozwojowych niż zachowawczych — i na odwrót. Na przykład konto
oszczędnościowe kierowane do osoby niezależnej (oszczędzającej dla
siebie, a nie dla całej rodziny) jest bardziej atrakcyjne, jeśli warunki
jego posiadania zostaną pokazane od strony osiągnięcia pewnego stanu, w
odróżnieniu od utrzymania stanu. W przypadku osób współzależnych
obowiązuje prawidłowość odwrotna.
Opracowano też artykuł poświęcony zadowoleniu i porównaniom
społecznym (oczekuje na publikację w Human Resource Management).
Opisywane badania wykazały, że w sytuacjach oceny względnej, osoby mogą
się zadowalać niższymi wynikami bezwzględnymi. Biorąc pod uwagę
powszechność oceniania na tle innych osób w korporacjach, na uczelniach
itp., wyniki te wskazują na konieczność dokładniejszego zbadania
mechanizmów porównań względnych i ustalenia, w jakich sytuacjach mogą
one oddziaływać motywująco, a w jakich demotywująco.
Z kolei badania nad postrzeganiem wizualnym wykazały, że pojęcie
asymetrii jest semantycznie kojarzone z pojęciem ekscytacji. Związek
między tymi koncepcjami jest na tyle silny, że może wpływać na
preferencje konsumentów i wartość rynkową marki. W artykule zaznaczono,
że menedżerowie ds. marki i przedsiębiorstwa muszą zwracać uwagę na
często zaniedbywany wpływ logotypu na wartość marki.
Badania przeprowadzone w toku projektu będą mieć pozytywne
implikacje społeczne na trzech poziomach. Po pierwsze umożliwiają one
poprawę dobrobytu i zadowolenia ludzi, między innymi konsumentów i
pracowników. Drugą korzyścią jest potencjał ulepszania relacji między
organizacjami a ludźmi. Trzecim obszarem wpływu jest poprawianie wyników
finansowych organizacji funkcjonujących na rynku.
opublikowano: 2015-04-02