Nowe nastawienie do realizowania celów osobistych

What goes up must look down
Jem [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Wybór nastawienia na cele rozwojowe lub zachowawcze może znacząco wpływać na organizacje i konsumentów w wielu dziedzinach (oszczędności, dobrobytu osobistego itd.). Przeprowadzone badania nad różnicami i cechami wspólnymi tych dwóch typów celów mogą przełożyć się na większe zadowolenie konsumentów i lepsze wyniki organizacji.
 
Motywacja osób może wynikać z dwóch rodzajów celów: dążenia przede 
wszystkim do poprawy bieżącego stanu (cel rozwojowy) lub przede 
wszystkim do jego utrzymania (cel zachowawczy). Również organizacje mogą
 stawiać przed ludźmi takie cele w różnorodnych dziedzinach 
(oszczędzanie, odchudzanie, uczenie się, oceny wyników itd.). 
Zrozumienie różnic między celami rozwojowymi i zachowawczymi może zatem 
mieć liczne implikacje społeczne i determinować korzyści dla osób i 
organizacji wynikające z osiągnięcia celów. Prace projektu "Comparing 
the properties and the consequences of attainment versus maintenance 
goals" (ATTMAIN) skoncentrowano na porównaniu celów rozwojowych i 
zachowawczych oraz ich właściwości. Dążono przede wszystkim do 
empirycznego zdefiniowania różnic między tymi dwoma rodzajami celów i 
przygotowania gruntu pod dalsze badania w tej dziedzinie.
Pierwszy z kilku artykułów opracowanych w toku projektu wykazał, że 
ludzie postrzegają cele zachowawcze jako trudniejsze od umiarkowanie 
ambitnych celów rozwojowych. Takie postrzeganie abstrakcyjne 
potwierdzają faktyczne decyzje konsumentów.
W innym artykule (oczekującym na publikację w Journal of Consumer 
Research) wykazano, że konsumenci postrzegający siebie jako osoby 
niezależne, a nie współzależne, są bardziej zmotywowani do osiągania 
celów rozwojowych niż zachowawczych — i na odwrót. Na przykład konto 
oszczędnościowe kierowane do osoby niezależnej (oszczędzającej dla 
siebie, a nie dla całej rodziny) jest bardziej atrakcyjne, jeśli warunki
 jego posiadania zostaną pokazane od strony osiągnięcia pewnego stanu, w
 odróżnieniu od utrzymania stanu. W przypadku osób współzależnych 
obowiązuje prawidłowość odwrotna.
Opracowano też artykuł poświęcony zadowoleniu i porównaniom 
społecznym (oczekuje na publikację w Human Resource Management). 
Opisywane badania wykazały, że w sytuacjach oceny względnej, osoby mogą 
się zadowalać niższymi wynikami bezwzględnymi. Biorąc pod uwagę 
powszechność oceniania na tle innych osób w korporacjach, na uczelniach 
itp., wyniki te wskazują na konieczność dokładniejszego zbadania 
mechanizmów porównań względnych i ustalenia, w jakich sytuacjach mogą 
one oddziaływać motywująco, a w jakich demotywująco.
Z kolei badania nad postrzeganiem wizualnym wykazały, że pojęcie 
asymetrii jest semantycznie kojarzone z pojęciem ekscytacji. Związek 
między tymi koncepcjami jest na tyle silny, że może wpływać na 
preferencje konsumentów i wartość rynkową marki. W artykule zaznaczono, 
że menedżerowie ds. marki i przedsiębiorstwa muszą zwracać uwagę na 
często zaniedbywany wpływ logotypu na wartość marki.
Badania przeprowadzone w toku projektu będą mieć pozytywne 
implikacje społeczne na trzech poziomach. Po pierwsze umożliwiają one 
poprawę dobrobytu i zadowolenia ludzi, między innymi konsumentów i 
pracowników. Drugą korzyścią jest potencjał ulepszania relacji między 
organizacjami a ludźmi. Trzecim obszarem wpływu jest poprawianie wyników
 finansowych organizacji funkcjonujących na rynku.
opublikowano: 2015-04-02