Nowe nastawienie do realizowania celów osobistych

Wybór nastawienia na cele rozwojowe lub zachowawcze może znacząco wpływać na organizacje i konsumentów w wielu dziedzinach (oszczędności, dobrobytu osobistego itd.). Przeprowadzone badania nad różnicami i cechami wspólnymi tych dwóch typów celów mogą przełożyć się na większe zadowolenie konsumentów i lepsze wyniki organizacji.

Motywacja osób może wynikać z dwóch rodzajów celów: dążenia przede wszystkim do poprawy bieżącego stanu (cel rozwojowy) lub przede wszystkim do jego utrzymania (cel zachowawczy). Również organizacje mogą stawiać przed ludźmi takie cele w różnorodnych dziedzinach (oszczędzanie, odchudzanie, uczenie się, oceny wyników itd.). Zrozumienie różnic między celami rozwojowymi i zachowawczymi może zatem mieć liczne implikacje społeczne i determinować korzyści dla osób i organizacji wynikające z osiągnięcia celów. Prace projektu "Comparing the properties and the consequences of attainment versus maintenance goals" (ATTMAIN) skoncentrowano na porównaniu celów rozwojowych i zachowawczych oraz ich właściwości. Dążono przede wszystkim do empirycznego zdefiniowania różnic między tymi dwoma rodzajami celów i przygotowania gruntu pod dalsze badania w tej dziedzinie.

Pierwszy z kilku artykułów opracowanych w toku projektu wykazał, że ludzie postrzegają cele zachowawcze jako trudniejsze od umiarkowanie ambitnych celów rozwojowych. Takie postrzeganie abstrakcyjne potwierdzają faktyczne decyzje konsumentów.

W innym artykule (oczekującym na publikację w Journal of Consumer Research) wykazano, że konsumenci postrzegający siebie jako osoby niezależne, a nie współzależne, są bardziej zmotywowani do osiągania celów rozwojowych niż zachowawczych — i na odwrót. Na przykład konto oszczędnościowe kierowane do osoby niezależnej (oszczędzającej dla siebie, a nie dla całej rodziny) jest bardziej atrakcyjne, jeśli warunki jego posiadania zostaną pokazane od strony osiągnięcia pewnego stanu, w odróżnieniu od utrzymania stanu. W przypadku osób współzależnych obowiązuje prawidłowość odwrotna.

Opracowano też artykuł poświęcony zadowoleniu i porównaniom społecznym (oczekuje na publikację w Human Resource Management). Opisywane badania wykazały, że w sytuacjach oceny względnej, osoby mogą się zadowalać niższymi wynikami bezwzględnymi. Biorąc pod uwagę powszechność oceniania na tle innych osób w korporacjach, na uczelniach itp., wyniki te wskazują na konieczność dokładniejszego zbadania mechanizmów porównań względnych i ustalenia, w jakich sytuacjach mogą one oddziaływać motywująco, a w jakich demotywująco.

Z kolei badania nad postrzeganiem wizualnym wykazały, że pojęcie asymetrii jest semantycznie kojarzone z pojęciem ekscytacji. Związek między tymi koncepcjami jest na tyle silny, że może wpływać na preferencje konsumentów i wartość rynkową marki. W artykule zaznaczono, że menedżerowie ds. marki i przedsiębiorstwa muszą zwracać uwagę na często zaniedbywany wpływ logotypu na wartość marki.

Badania przeprowadzone w toku projektu będą mieć pozytywne implikacje społeczne na trzech poziomach. Po pierwsze umożliwiają one poprawę dobrobytu i zadowolenia ludzi, między innymi konsumentów i pracowników. Drugą korzyścią jest potencjał ulepszania relacji między organizacjami a ludźmi. Trzecim obszarem wpływu jest poprawianie wyników finansowych organizacji funkcjonujących na rynku.

opublikowano: 2015-04-02
Komentarze


Polityka Prywatności