Nauka języka u głuchych dzieci
Finansowane przez UE badanie dotyczyło poznawczych procesów lingwistycznych i nielingwistycznych w opanowywaniu słownictwa języka mówionego i migowego przez głuche dzieci. Ta pionierska inicjatywa badała ich profile nauki języka, używając dynamicznej oceny umiejętności językowych.
Projekt SIGNLEARNSPEAK był pierwszym jak dotąd badaniem używającym tego
podejścia wśród migających osób głuchych. Zespół prowadził badanie
według projektu: "testuj-nauczaj-ponownie testuj", zgodnie z którym
głuche dzieci wykonywały zadania w amerykańskim języku migowym (ASL)
oraz mówionym języku angielskim. Prowadzono z uczestnikami interakcje
twarzą w twarz i uczenie się przez pośrednictwo (MLE) z udziałem
dorosłej osoby słyszącej, płynnie posługującej się zarówno ASL jak i
mówionym językiem angielskim.
Zadania językowe wzięto z brytyjskiego języka migowego a ćwiczenia MLE dostosowano do znajomości słownictwa w ASL jak i po angielsku. Ćwiczenia dotyczące ASL obejmowały sortowanie obrazków/znaków ASL względem rozmiaru, koloru i kształtu, i/lub dopasowania ich do kategorii (np. jabłko = owoc).
W drugim roku projektu zespól przetestował 37 głuchych dzieci, które były losowo przydzielane do grup z pośrednictwem i bez. Osiemdziesiąt dziewięć słyszących dzieci w tym samym wieku stanowiło grupę kontrolną wypełniającą zadania z języka angielskiego i dwa zadania z ASL.
Początkowe wyniki pokazały, że wyniki zadań na słownictwo ASL były sprzężone z wiekiem i korelowały między sobą. Korzystając z procedur dynamicznej oceny stwierdzono, że uczestnicy grup z MLE poczynili znaczące postępy w słownictwie po testach. Nie zaobserwowano znaczących różnic w grupie kontrolnej bez MLE. Zarówno sprawni, jak i początkujący użytkownicy języka zyskali dzięki MLE, a wyniki na koniec sesji świadczą, że stosowane strategie poznawcze są najlepszymi czynnikami prognostycznymi zdolności językowych.
Prace w ostatnim roku projektu skupiły się na upowszechnianiu wyników oraz prowadzeniu szkoleń z pisania/publikowania, przywództwa i zaangażowania społecznego. Prace i wyniki projektu zostały upowszechnione poprzez publikację w prestiżowych czasopismach naukowych i rozdziałach książek, prezentacje na konferencjach i dla odbiorców niebędących naukowcami oraz wydarzenia w społecznościach lokalnych.
Przyszłe plany obejmują egzaminowanie głuchych dzieci ze słownictwa języka angielskiego oraz rozwijanie go w ramach MLE. Projekt SIGNLEARNSPEAK ma również za zadanie porównanie wyników głuchych dzieci w zadaniach ASL z wynikami dzieci słyszących w zadaniach ze słownictwa języka angielskiego.
A co za tym idzie, zadania/MLE będą rozwiązywane w większej próbie głuchych dzieci ze słyszącymi rodzicami. Zadania zostaną udostępnione szkołom po ustandaryzowaniu na większej próbie. Pomoże to nauczycielom w decyzji, który obszar słownictwa ucznia wymaga większej uwagi.
opublikowano: 2015-05-29