Lepsza wiedza na temat języka
Środki unijne pomagają w badaniu natury wariantów językowych poprzez opracowanie nowych ram teoretycznych. Przedmiotem prac były liczne czynniki i ograniczenia wpływające na powstanie ludzkiej zdolności do używania języka.
Zespół projektu "Logodiversity: On the nature of linguistic unity and
diversity" (LOGODIVERSITY) zajmował się wadami standardowego podejścia
do wariantów językowych (model zasad i parametrów). Wykorzystano w nim
podejście oparte na biologii ewolucyjno-rozwojowej, która bada zmiany w
procesach rozwojowych podczas ewolucji oraz ich wpływ na nowe cechy w
dawnej i obecnej bioróżnorodności.
Uczestnicy projektu LOGODIVERSITY zasugerowali, że potrzebne jest całkowicie nowe podejście, które uwzględniłoby wiedzę z pokrewnych dyscyplin, a także alternatywne tradycje językoznawcze. Jego ono zgodne z podejściem rozwojowym/emergentystycznym stosowanym obecnie do logicznego problemu akwizycji języka.
Prowadzone w projekcie badania rzucają światło na różne ograniczenia obecne w architekturze modelu klasycznego. Na przykład dowiedziono, że proces uczenia się jest dalece bardziej złożony, niż uznaje się to w istniejącym piśmiennictwie, oraz że istnieją głębsze warstwy zmienności językowej. Muszą one zostać jeszcze dokładnie zbadane, ale wiadomo, że są bezpośrednio powiązane z biologią języka.
Ostatnie badania z dziedziny psycholingwistyki, neurobiologii i genetyki poddają w wątpliwość rzekomo jednorodną naturę zdolności językowej. Na przykład, pewne ustalenia przeczą istnieniu jednorodnego genotypu językowego u różnych gatunków (brak warunków patologicznych). Uczestnicy projektu LOGODIVERSITY analizują tę kwestię w pracy opublikowanej na łamach Frontiers and Biological Theory.
W ramach projektu badano też, w jaki sposób można by wykorzystać hierarchiczne bayesowskie modele uczenia się do przewidywania typowej akwizycji języka u dzieci. Prace dotyczące otrzymanego modelu opublikowano w czasopiśmie Language Sciences. Najważniejsze rezultaty opisane w artykułach i rozdziałach książkowych podczas czteroletniego projektu zebrano w książce pt. "Elementary Syntactic Structures".
Projekt LOGODIVERSITY obejmował także nauczanie kognitywistyki i językoznawstwa na poziomie studiów magisterskich oraz utworzenie grupy badawczej — barcelońskiej inicjatywy biolingwistycznej. Do innych osiągnięć należy ponad 60 prezentacji na forach międzynarodowych oraz organizacja 8 warsztatów poświęconych zagadnieniom związanym z naturą odmian językowych.
Omawiane prace przyczyniły się do poszerzenia wiedzy na temat natury języka ludzkiego i torują drogę do ujednolicenia różnych szkół lingwistycznych. Wnoszą także wkład w rozwój nowej dziedziny, jaką jest biolingwistyka, badająca biologiczne podstawy ludzkich zdolności językowych.
opublikowano: 2015-07-01