Subiektywna wiedza a wybór

Unijny projekt przyczynił się do rozwoju badań nad zachowaniem konsumentów. Jego uczestnicy dokonali krytycznego rozszerzenia teorii i metodologii dotyczącej badania wiedzy klienta oraz jej wpływu na wybór produktów.

Wiedza jest niezbędna do podejmowania rozsądnych wyborów, jednak istnieje kilka jej rodzajów. W nauce rozróżnia się wiedzę obiektywną i subiektywną, a każda z nich ma swoje podłoże oraz wpływ na zachowania związane z poszukiwaniem i wyborem.

Uczestnicy projektu "Subjective knowledge and consumer choice" (SUBJECTIVE KNOWLEDGE) zwrócili uwagę na brak badań dokumentujących dokładny wpływ wiedzy subiektywnej na procesy osądu i wyboru. Celem inicjatywy było uzupełnienie brakujących wiadomości w tej dziedzinie.

W ramach zbioru czterech badań zespół analizował rolę wiedzy subiektywnej oraz obiektywnej w kontekście wyboru o charakterze finansowym. W oparciu o wyniki tych analiz zaproponowano, by programy edukacji konsumentów, zwykle ukierunkowane na rozwijanie wiedzy obiektywnej, kładły większy nacisk na umacnianie pewności konsumentów co do ich własnej wiedzy.

W drugim badaniu analizowano, w jaki sposób wiedza subiektywna wpływa na decyzje związane z wielkością zestawu wyboru (mały lub duży). Wyniki wskazują, że ludzie o niskim poziomie wiedzy subiektywnej w pewnej dziedzinie chętniej dokonują zakupu, gdy mają do wyboru więcej opcji, w przeciwieństwie do ludzi z wysokim poziomem wiedzy subiektywnej. Dlatego też, analizując liczbę opcji, jakie mają być oferowane, marketingowcy i prawodawcy powinni uwzględnić wiedzę konsumentów dotyczącą kategorii lub dziedziny produktu. Trzecia grupa badań dostarcza ważnych informacji na temat wpływu doświadczeń konsumentów na preferowane strategie cenowe.

Wyniki pokazują, że konsumenci chętniej wybierają sprzedawcę, który częściej oferuje niewielkie zniżki (częstotliwość). Ustalenia te wnoszą tym samym wkład w badania nad optymalnymi strategiami cenowymi. Ostatni zestaw badań dowodzi, że poproszeni o wybranie produktu konsumenci posiadający niski poziom wiedzy subiektywnej wykorzystują techniki rozwiązywania problemów sprzyjające opcjom kompromisowym, opcjom dominującym oraz odkładaniu wyboru na potem.

Do innych działań należy międzynarodowa współpraca badacza, szkolenia dla studentów i absolwentów oraz nadzorowanie pisania prac naukowych. Informacje o projekcie i jego wynikach rozpowszechniane są za pośrednictwem artykułów publikowanych w renomowanych czasopismach oraz prezentacji o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

Podsumowując, uczestnikom projektu SUBJECTIVE KNOWLEDGE udało się przeanalizować wpływ wiedzy subiektywnej na wybory o charakterze finansowym oraz handlowym. Omawiany projekt stworzył zatem podstawę dla opracowania programów edukacji finansowej dla konsumentów, ofert produktów oraz strategii cenowych. Rozwiązania te będą w większym stopniu uwzględniać potrzeby i preferencje osób podejmujących decyzje.

opublikowano: 2015-07-16
Komentarze


Polityka Prywatności