Jak rozwiązać problem eksurbanizacji

Szybkie rozlewanie się miast na okoliczne tereny związane jest z szeregiem negatywnych skutków środowiskowych i społecznych. W ramach unijnej inicjatywy zaproponowano rozwiązania mające zahamować ten niekontrolowany proces.

Rozrastanie się miast skutkuje wysokimi poziomami emisji i zużyciem energii. Potrzebne są strategie zaradcze i instrumenty polityczne, które pozwolą walczyć z tym zjawiskiem. Brak jest jednak danych dotyczących intensyfikacji mobilności i transportu na terenach zamieszkanych poza miastami. Jest to krok konieczny, by można było uporać się z negatywnymi konsekwencjami eksurbanizacji.

Dzięki środkom unijnym, w ramach projektu "Trends in city expansion and transport: The non-sustainability of exurbia" (TENSE) badano trendy demograficzne i transportowe na przedmieściach Londynu, Nowego Jorku, Paryża i Tokio. Ogólnym celem było przeprowadzenie potrzebnych badań dotyczących zmian w zakresie transportu i rozrastania się miast oraz dokonanie oceny całkowitego zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem. Analizowano także polityki, które mogłyby potencjalnie spowolnić niepożądane rozlewanie się miast.

Partnerzy projektu rozpoczęli od opisania historii i polityki planowania w regionach poza przedmieściami Londynu i Nowego Jorku w odniesieniu do działających w nich systemów transportowych. Ustalono, że w Nowym Jorku znacznie częściej używa się samochodów niż w Londynie.

Przeprowadzono badanie mające na celu uzyskanie nowych danych na temat populacji, zatrudnienia, ruchu transportowego i posiadania samochodów w czterech miastach. Zmierzono także ogólne zużycie energii i emisje związków węgla związane z transportem.

Okazało się, liczba samochodów na mieszkańca oraz poziom emisji są ponad dwukrotnie większe na obrzeżach Londynu niż w jego centrum. Podobnie, mieszkańcy przedmieść Nowego Jorku cztery razy częściej poruszają się samochodami niż ludzie mieszkający w samym mieście. Wszystkie te ustalenia zestawiono z dostępnymi regionalnymi danymi dotyczącymi demografii i transportu w Europie.

W projekcie TENSE wykazano, że cztery badane miasta w rzeczywistości rozrastają się do wewnątrz, a nie do zewnątrz, jak pierwotnie sądzono. Przyszłe prawodawstwo i instrumenty zmierzające do ustanowienia celów redukcji emisji i zużycia energii w Europie i innych regionach świata muszą uwzględniać te nowo odkryte trendy. Polityki dotyczące transportu i planowania regionalnego powinny także starać się rozwiązać problem zbyt powszechnego korzystania z samochodów.

opublikowano: 2015-07-21
Komentarze


Polityka Prywatności