Rozwój handlu lądowego w obrębie UE jest bardzo korzystny dla gospodarki
całej wspólnoty, ale nieodpowiednie zabezpieczanie towaru przewożonego
samochodami ciężarowymi może zagrażać bezpieczeństwu na drogach.
Finansowany ze środków UE projekt
TRUCK-SAFE
(Development of an automated system for safely securing cargo on
haulage trucks using high tensile multi-layer fabric) podjął się
rozwiązania tego problemu. Jego celem jest zapobieganie konsekwencjom
nieprawidłowego unieruchomienia towarów przewożonych po drogach UE:
dziesiątkom ofiar śmiertelnych i stratom liczonym w miliardach euro.
W tym kontekście zespół doskonali rewolucyjny napinacz automatyczny z czujnikami, który ułatwi mocowanie ładunków na ciężarówkach i skróci czas zakładania pasów nawet o godzinę. Tworzona jest trwalsza i mocniejsza tkanina do mocowania towarów, która będzie automatycznie ściągana przez całkowicie automatyzowany system samonapinający. Nowy system jest też wyposażony we wbudowane alarmy, które szybko korygują obciążenia i ostrzegają kierowcę w razie zmniejszenia naprężenia elementów trzymających ładunek lub pasów mocujących.
System TRUCK-SAFE zainstalowano w przyczepie demonstracyjnej na targach pojazdów komercyjnych IAA, które odbyły się w 2014 r. w Hanowerze w Niemczech. System nominowano do nagrody za innowacje do przyczep w 2015 r. w kategorii Bezpieczeństwo i planowane jest zademonstrowanie go na następnych targach IAA w Hanowerze (jesienią 2015 r.). Z tego względu zespół ma nadzieję na udział w rynku rzędu 3%, przy szacunkowej liczbie ciężarówek na europejskich drogach sięgającej 330 000.
Nowa technologia może przynieść istotne korzyści dla europejskiego sektora przewozów ciężarowych, który liczby 600 000 przedsiębiorstw, głównie małych i średnich. Poza zwiększeniem bezpieczeństwa popularyzacja nowej technologii mogłaby również przynieść oszczędności dla całej branży w postaci obniżenia kosztów ubezpieczeń zdrowotnych. Długofalowy wpływ na handel lądowy w Europie będzie bez wątpienia pozytywny.