Badanie braku snu utraty u młodzieży pomaga poczynić wiele ważnych ustaleń na temat przyczyn i skutków zjawiska w odniesieniu do sprawności poznawczej, zachowania, regulacji i rozwoju emocjonalnego.
Brak snu dotyka nie tylko dorosłych, ale także młodzież. Poinformowano, że około 80% nastolatków cierpi z powodu częściowej deprywacji snu. Nie badano dokładnie jak ten niebezpieczny problem społeczny i zdrowotny wpływa na codziennie funkcjonowanie nastolatków.
W ramach finansowanego przez UE projektu SLEEP LOSS IN TEENS (Sleep loss in adolescence: Effects on cognition, mood, and behavior), skupiono się na uzupełnieniu tej luki w wiedzy. Badano zależność przyczynowo-skutkową braku snu na funkcjonowanie neuropsychologiczne, na subiektywne wskaźniki nastroju i na zachowania, takie jak wyniki w nauce. Uwzględniono bezpośredni i pośredni wpływ snu.
Stworzono model mieszany układu z powtarzalnymi pomiarami, który użyto do stworzenia tych celów. Większość ocen przeprowadzono w dniach wolnych od nauki, takich jak wakacje letnie. Ograniczenie snu i przedłużenie snu zmierzono dla każdego uczestnika w zrównoważonej kolejności. Pory i godziny snu były regulowane przez okres czterech kolejnych nocy. Podczas eksperymentów uczestnicy byli monitorowani i prowadzili dzienniczki snu.
Po zakończeniu eksperymentów uczestników poddano 45-minutowym komputerowym, neuropsychologicznym sesjom testowym, które obejmowały wersje zadań dla zmniejszenia potencjalnego wpływu na nauczanie. Uczestnicy wypełnili również ankiety dotyczące nastroju, zachowania i senności.
Ustalenia wskazują na skumulowaną deprywację snu u młodzieży, łączącą się z deficytami w wielu obszarach i funkcjach poznawczych. Badanie to pomoże zwiększyć naszą wiedzę o konsekwencjach funkcjonalnych braku snu u nastolatków, co jest przydatne dla polityki publicznej oraz danych edukacyjnych.