Wprowadzenie szkolnictwa wyższego na rynek
Co skłania uczelnie wyższe do tworzenia identyfikacji wizualnej i jakie są tego skutki? Znalezienia odpowiedzi na to pytanie podjęli się uczestnicy pewnego pionierskiego badania.
Uczelnie wyższe muszą coraz aktywniej konkurować o studentów, kadrę
naukową i środki finansowane z placówkami z całego świata. Tłem tej
sytuacji są dynamiczne zmiany dotyczące założeń administracyjnych i
naukowych. Aby utrzymać swoją pozycję, uczelnie stosują taktyki z
dziedziny zarządzania i marketingu, używane przez firmy na całym
świecie, a także korzystają ze strategii budowania marki. Efektem mogą
być jednak wątpliwości natury etycznej, ponieważ uniwersytety są
instytucjami publicznymi.
BRANDINGUNIVERSITIES (Branding of universities: Cross-national study of competition and identity in higher education) to finansowany ze środków UE projekt poświęcony zbadaniu tej kwestii. Łączy on badania dotyczące identyfikacji wizualnej organizacji, a także szkolnictwa wyższego i globalizacji. Uczestnicy projektu wprowadzili pojęcie globalnego brandingu instytucji naukowych. Uniwersytety, podobnie jak inne instytucje, wykorzystują znaki graficzne do budowania identyfikacji symbolicznej i wizualnej.
W pracach wykorzystywane są dane jakościowe i ilościowe dotyczące obrazów wizualnych z 14 krajów europejskich i 19 spoza UE, a uczeni gromadzą także dane ilościowe na temat struktury, potencjału i historii uczelni, jak również krajowego kontekstu. Pomoże to w zbadaniu przemian historycznych oraz różnic między krajami, dotyczących organizacji pracy uczelni.
Wyniki omawianych prac pokazują, że budowa marki w szkolnictwie wyższym jest charakterystyczna dla zmiany społecznej roli edukacji. Wynika to w dużej mierze z rozwoju globalnej gospodarki opartej na wiedzy oraz tego, że wiedza jest postrzegana jako towar, który można sprzedawać.
opublikowano: 2016-01-26