Aplikacja Dive, dofinansowana w ramach projektu TOUCHVIE (Catch what you watch; przełomowa technologia, która zmieni sposób oglądania telewizji i zrewolucjonizuje reklamy w filmach i lokowanie produktu) ma wzbogacać wrażenia widza, pomagając przedsiębiorstwom zarabiać na produktach związanych z określonym filmem lub programem telewizyjnym.
Do wyboru ponad 2500 tytułów uzupełnionych o nowe treści, od informacji o aktorach po ciekawostki, ścieżki dźwiękowe, lokalizacje, wykorzystywane pojazdy oraz ubrania i akcesoria. Dodatkowe informacje można wyświetlać na drugim ekranie (tableta albo smartfona) lub na Smart TV Samsunga.
David Gonzalez, współzałożyciel i dyrektor wykonawczy Dive oraz koordynator projektu TOUCHVIE, omawia dotychczasowe sukcesy aplikacji i możliwości, jakie się otworzyły dzięki dofinansowaniu ze środków UE w ramach fazy 2 instrumentu MŚP.
Na czym dokładnie polega funkcjonowanie technologii Dive? Czy może pan podać przykład sytuacji, w której może być przydatna?
David Gonzalez: Każdemu z nas co najmniej raz zdarzyło się zastanawiać w czasie oglądania filmu albo odcinka serialu telewizyjnego, jak nazywa się ten aktor, gdzie kręcona była scena albo gdzie można kupić taką sukienkę, czy po prostu chcieć dowiedzieć się więcej o konkretnej scenie. Dive w mig dostarcza odpowiedzi na wszystkie tego typu pytania, ulepszając w ten sposób tradycyjne, a także nowe sposoby oglądania telewizji.
Dive zapewnia widzom możliwość wchodzenia w interakcje ze wszystkimi elementami widocznymi na ekranie, aby poszerzać swoje wrażenia w czasie rzeczywistym i przybliżać się do swoich pasji. Udostępniamy ją na głównym ekranie dzięki bliskim partnerstwom nawiązanym z firmami takimi jak Samsung (obecnie w Hiszpanii i w Niemczech) oraz na ekranie uzupełniającym za sprawą naszych aplikacji iOS oraz Android, również w Hiszpanii i w Niemczech. Niedługo wejdziemy też na rynki takich krajów jak USA i Zjednoczone Królestwo.
W jaki sposób uzyskujecie dostęp do praw autorskich do filmów i seriali?
Strategia prawna, która obejmuje prawo własności intelektualnej (prawa autorskie, znaki towarowe, tajemnice handlowe i patenty), prawo konkurencji, prawa do wizerunku aktorów i prawa moralne, ma dla tego projektu kluczowe znaczenie. Mając powyższe na względzie, zapewniliśmy najlepsze mechanizmy ochronne i optymalizację wyników z pomocą renomowanych prawników.
Wartość dodana przedsiębiorstwa zasadza się zarówno na opracowanej technologii, jak i na naszych procesach i metodologii. Technologia była właściwie już rozwijana z uwzględnieniem strategii prawa własności intelektualnej. Najważniejsza część polegała na tym, aby mieć pewność, że używamy tylko tych obrazów, tekstów czy linków, które można wykorzystać albo dlatego, że posiadamy konkretne zezwolenie/umowę na ich użycie albo dlatego, że są to treści na licencji Creative Commons.
Co może nam pan powiedzieć na temat dotychczasowych sukcesów Dive?
Sukces można mierzyć na podstawie połączenia różnych kryteriów. Po pierwsze nasza baza użytkowników stale odnotowuje spory wzrost. Ponadto otrzymaliśmy prestiżowe nagrody, takie jak TiE50 w Krzemowej Dolinie, dofinansowanie fazy 2 w ramach H2020 czy nagrodę Digital Top 50 (organizatorami są McKinsey, Google oraz Rocket Internet). Nawiązaliśmy już bliskie relacje partnerskie z firmami takimi jak Samsung, Asos, El Corte Inglés oraz About You, a kolejnymi partnerami staną się niedługo inne czołowe firmy z sektora VoD, operatorzy telekomunikacyjni i nadawcy telewizyjni.
Jednocześnie agencje badawcze i czołowe podmioty takie jak Ovum, Forrester i IHS uznały wartość Dive dla użytkowników i wyjątkowość naszej technologii.
Dlaczego postanowiliście ubiegać się o dofinansowanie ze środków UE i w jaki sposób pomogło ono w rozwoju działalności?
Zauważyliśmy między innymi, że podczas gdy nasz katalog zwiększył się pięciokrotnie, liczba regularnych użytkowników wzrosła ośmiokrotnie. Zdaliśmy sobie sprawę, że potrzebujemy więcej interaktywnych pozycji na naszej platformie i z tego względu potrzebujemy bardziej zautomatyzować proces tworzenia interaktywnych treści.
Naszym podstawowym celem było opracowanie algorytmów sztucznej inteligencji, które automatycznie wykrywają i identyfikują główne elementy, takie jak aktorzy, postaci, miejsca, muzyka czy pojazdy. Zdaliśmy sobie sprawę, że projekt stawia wysokie wymagania pod względem zasobów i środków finansowych, dlatego zdecydowaliśmy się ubiegać o dofinansowanie unijne.
Teraz kiedy jesteśmy w połowie realizacji projektu możemy powiedzieć, że wprowadziliśmy znaczące udoskonalenia w zakresie automatyzacji, a Dive jest obecnie dostępna w dwóch kluczowych krajach.
Co jeszcze musicie osiągnąć przed zakończeniem prac nad projektem?
Zanim prace nad projektem dobiegną w sierpniu końca, musimy wprowadzić pewne poprawki do już opracowanej sztucznej inteligencji na naszej wewnętrznej platformie produkcyjnej, wprowadzić technologię na rynek w USA, dopiąć już mocno zaawansowane negocjacje i porozumienia z VoD, nadawcami i operatorami telekomunikacyjnymi oraz zakończyć emisję pierwszego pakietu uprzywilejowanych akcji dla inwestorów (ang. series A round), którą oficjalnie rozpoczęliśmy w ubiegłym tygodniu.
TOUCHVIE
Dofinansowanie ze środków H2020-SMEINST-2.
witryna projektufilm wideo o projekcie