Zwiększanie bezpieczeństwa na niebie

Jedna z inicjatyw europejskich zajęła się dodatkowym zwiększeniem bezpieczeństwa podróży lotniczych poprzez usprawnienie procesów certyfikowania nowych systemów bezpieczeństwa i procedur kontroli lotów.

Niedostatki nowatorskich technologii i procedur w lotnictwie wynikają po części z ryzyka związanego z ich wdrażaniem oraz długim czasem od opracowania do wdrożenia. Zmodernizowanie i przyspieszenie procesów certyfikowania procedur i systemów bezpieczeństwa wymaga nowego podejścia.

Finansowany ze środków UE projekt "Aviation safety and certification of new operations and systems" (ASCOS) zajął się opracowaniem bezpiecznej, a zarazem tańszej i szybszej alternatywy dla istniejących metod certyfikacji. Proponowane innowacyjne podejście usprawni wprowadzanie nowych produktów i procedur, a uwzględnianie czynnika ludzkiego od najwcześniejszych etapów procesu certyfikacji pozwoli minimalizować konsekwencje ewentualnych błędów.

Prace podporządkowano wymaganiu zwiększenia bezpieczeństwa we wszystkich obszarach lotnictwa. Celem jest zmniejszenie liczby ofiar w wypadkach spowodowanych utratą panowania w locie, awarią systemów samolotu, uszkodzeniami podczas obsługi naziemnej i błędami kontroli lotów.

Badacze przyjrzeli się dotychczasowym europejskim procesom certyfikacji i zidentyfikowali kluczowe przeszkody i słabe punkty w kontekście przewidywanych zmian przepisów i oczekiwanego rozwoju technicznego. Na podstawie wyników sformułowano i zweryfikowano nowe podejścia do certyfikacji, opracowując nowy proces certyfikacji, który jest obecnie testowany dla konkretnych przypadków.

Wykorzystując dane o wypadkach lotniczych w Europie w latach 1995–2011, badacze wyznaczyli bazowy poziom ryzyka dla całego systemu ruchu lotniczego. Umożliwiło to opracowanie nowej procedury i narzędzi wspomagających do ustawicznego sprawdzania wyników bezpieczeństwa, opartych na pracach Wspólnego Centrum Badawczego Komisji Europejskiej ECCAIRS.

W ramach projektu ASCOS zaproponowano też metodę uwzględniania czynników ryzyka, które obecnie nie istnieją w systemie ruchu lotniczego, ale mogą się pojawić w przyszłości. Opracowano modele ryzyka i scenariusze incydentów dla całego systemu. Nowe modele umożliwiły zaprojektowanie narzędzi do oceny ryzyka i ogólnego wpływu proponowanych rozwiązań na bezpieczeństwo.

Partnerzy projektu tworzą nowatorskie metody certyfikacji i narzędzia, które pozwolą zmniejszyć liczbę incydentów i złagodzić konsekwencje błędów człowieka. Ostatecznym celem uczestników projektu ASCOS jest stworzenie systemu ruchu lotniczego, który zapewni pasażerom maksymalne bezpieczeństwo.

opublikowano: 2015-02-13
Komentarze


Polityka Prywatności