Nowatorskie rozwiązania reagowania kryzysowego

Podczas poważnych katastrof lokalne zespoły ratunkowe zwykle potrzebują pomocy jednostek z całego świata. Jedna z inicjatyw UE zajęła się projektowaniem rozwiązań uwzględniających specyficzne potrzeby współpracy międzynarodowej w sytuacjach kryzysowych.

Jednostki ratownicze zwykle działają według własnych procedur zarządzania, wsparcia i reagowania. Wprowadzenie na miejsce katastrofy zespołów regionalnych i międzynarodowych może wiązać się z problemami komunikacyjnymi i utrudniać akcje.


Finansowany ze środków UE projekt "Interoperability of data and procedures in large-scale multinational disaster response actions" (IDIRA) zajął się stworzeniem zestawu narzędzi, interfejsów i procedur usprawniających proces koordynowania i wymiany informacji między jednostkami w terenie.


Prace projektu skoncentrowano na opracowaniu systemu internetowego udostępniającego lokalnym i międzynarodowym jednostkom ratowniczym i decydentom interoperacyjne usługi integracji danych, wymiany informacji, planowania zasobów i wspomagania decyzji.


Uczestnicy projektu zaczęli od analizy bieżących warunków i stworzenia mapy potrzeb użytkowników w zakresie interoperacyjnych systemów i procedur. Wyniki posłużyły za podstawę do opracowania specyfikacji, architektury i zasad integracji systemu.


Badacze zaprojektowali i przetestowali interoperacyjne struktury danych, interfejsy oraz komponenty programowe i sprzętowe systemu. Następnie pomyślnie stworzono prototyp.


Działanie systemu IDIRA polega na dostarczaniu kluczowych informacji z różnych źródeł personelowi działającemu w terenie i centrach zarządzania kryzysowego oraz służbom obrony cywilnej — przed rozpoczęciem akcji i podczas jej trwania. Do wspólnego centrum informacyjnego wprowadzane są wszystkie dane dotyczące wymagań, zasobów i warunków na miejscu katastrofy. Jednostki terenowe mają też możliwość zdalnego komunikowania się z centralą.


Badacze analizują wyniki testów oraz przygotowują szkolenia dla użytkowników i scenariusze demonstracyjne. Pozwoli to sformułować rekomendacje, najlepsze praktyki i wnioski w celu zwiększania interoperacyjności i efektywności reagowania kryzysowego.


Nowatorskie technologie i procedury z projektu IDIRA pozwolą usprawnić komunikację, dostarczanie informacji i podejmowanie decyzji podczas akcji ratowniczych. Wyniki projektu powinny przyczynić się do zmniejszania liczby ofiar i szybszego usuwania skutków katastrof.

opublikowano: 2015-04-10
Komentarze


Polityka Prywatności