Tylko jedna czwarta autobusów i autokarów sprzedawanych i użytkowanych w UE wyposażona jest w systemy ochrony przeciwpożarowej. W ramach unijnej inicjatywy powstaje inteligentna technologia detekcyjna, która umożliwi poprawę bezpieczeństwa pasażerów.
Według oficjalnych danych około 1% dużych pojazdów transportowych na
świecie uczestniczy każdego roku w wypadkach związanych z pożarami,
które stanowią zagrożenie dla kierowców, pasażerów, bagażu i samych
pojazdów. Dużo więcej pożarów nie jest zgłaszanych.
Aktualnie stosowane systemy przeciwpożarowe nie są w stanie określać zasięgu ani dokładnej lokalizacji ognia, ani też zapewnić wczesnego ostrzegania przed możliwymi awariami i innymi problemami. Nie są one też podłączone do systemów elektronicznych pojazdów, przez co nie można na przykład przerwać tankowania w przypadku pożaru.
Dzięki środkom unijnym, w ramach projektu
VULCAN budowany jest w pełni zautomatyzowany system do wykrywania i gaszenia ognia dla autobusów i autokarów. Ogólnym celem prac jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów oraz ograniczenie ryzyka wybuchu ognia.
Technologia VULCAN opiera się na inteligentnym systemie reagowania, zintegrowanym z systemami elektronicznymi pojazdu. System ten steruje czujnikami dymu i urządzeniami gaśniczymi.
Partnerzy projektu przygotowali specyfikacje systemu oraz określili wymagania w zakresie bezpieczeństwa. Prace objęły także zaprojektowanie skutecznego systemu wykrywania dymu w pojeździe oraz opracowanie raportu wyszczególniającego optymalne parametry wykrywania ognia dla silników.
Projekt VULCAN powinien przyczynić się do istotnego podniesienia aktualnych standardów w zakresie ochrony przeciwpożarowej w pojazdach. Omawiana technologia ma doprowadzić do poprawy bezpieczeństwa pasażerów oraz ograniczenia liczby pożarów nawet o 25%. Europejskie firmy przewozowe, władze odpowiedzialne za transport oraz podróżni będą spokojniejsi, wiedząc, że pojazdy są wyposażone w systemy umożliwiające skuteczne zminimalizowanie szkód w przypadku pożaru.