Jak wykryć oblodzenie na dużych wysokościach

Badacze z UE pracują nad rozwojem systemów do wykrywania warunków atmosferycznych, które powodują oblodzenie samolotu. Działania obejmują dobór odpowiednich sond, przyrządów i systemów wykrywania, a także ich montaż na statkach powietrznych w celu przeprowadzania lotów testowych.

Oblodzenie na dużych wysokościach stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa lotniczego, a w szczególnie dużym stopniu ma wpływ na pracę silników. Systemy, które wykrywają i pomagają samolotom unikać niebezpiecznych warunków atmosferycznych, zwiększą bezpieczeństwo.

Opracowanie takich systemów jest celem finansowanego ze środków UE projektu HAIC (High altitude ice crystals). W skład wyjątkowo dużego konsorcjum weszło 34 partnerów europejskich plus 5 z Australii, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Główne cele to stworzenie systemów wykrywania cząstek lodu dla zapewnienia większego bezpieczeństwa samolotowego oraz pomoc w spełnieniu przez branżę wymagań przewidywanych nowych przepisów.

Grupa zajmuje się 18 celami technicznymi dotyczącymi opracowania odpowiednich systemów. Partnerstwo będzie realizowane przez cztery lata, od połowy roku 2012 do połowy roku 2016.

Działania prowadzone w drugim roku skupiały się na wyborze najbardziej zaawansowanych czujników dla pierwszej międzynarodowej kampanii w terenie, które później zainstalowano na testowym statku powietrznym. Przyrządy wspierające kalibrację urządzeń również wybrano i oceniano.

Pierwszą kampanię w terenie przeprowadzono pomyślnie na początku 2014 r. Wykorzystano w niej urządzenie MET-FR RDT do wykrywania konwekcji w czasie burzy. Analiza wszystkich danych z kampanii przebiega zgodnie z planem.

Badacze ocenili zdolność projektu do oceny warunków oblodzenia z wykorzystaniem danych satelitarnych. Przeprowadzono również badanie wykonalności na systemach wykrywania HAIC i radarze meteorologicznym. Z ośmiu potencjalnych technologii wybrano pięć do dalszego testowania.

Zespół opracował urządzenia umożliwiające wytwarzanie kryształków lodu o określonych rozmiarach i innych właściwościach, które mogą być wykorzystywane do testowania. Opracowano również metodologię kalibracji, którą udostępniono społeczności międzynarodowej. Zespół zakończył laboratoryjne badania trajektorii kryształków lodu i zjawisk pokrewnych. Dane z tych badań doprowadziły do utworzenia wstępnych modeli matematycznych.

Projekt HAIC umożliwia dogłębne zrozumienie warunków oblodzenia, co zostanie wykorzystane w skutecznych lotniczych systemach ostrzegania. Oczekiwanym rezultatem jest zwiększone bezpieczeństwo lotnicze, a handlowe możliwości dla europejskich przedsiębiorstw będą stanowiły dodatkową korzyść.

data ostatniej modyfikacji: 2015-09-24 08:46:22
Komentarze


Polityka Prywatności