W ramach pięcioletniego projektu, którego zakończenie zaplanowano na lipiec 2017 r., ma zostać opracowane i zademonstrowane wszechstronne, ukierunkowane na pasażera i wyniki, podejście systemowe do projektowania i ewaluacji punktów kontrolnych bezpieczeństwa w portach lotniczych. Poprawi się w ten sposób komfort pasażerów przy zachowaniu solidnego bezpieczeństwa.
Port lotniczy Shannon jest pierwszym lotniskiem na świecie, na którym testowany będzie nowy punkt odprawy paszportowo-celnej. Shannon – rozwijający się regionalny port lotniczy, który w 2015 r. obsłużył około 1,7 miliona pasażerów – różni się od portu lotniczego Schiphol, który jest znacznie większym europejskim i międzynarodowym węzłem komunikacyjnym zaangażowanym w projekt. Wspólnie oba obiekty pomogą zadbać o to, aby koncepcje systemowe, projekt oraz narzędzia i metody ewaluacyjne XP-DITE mogły być zastosowane na różnych pod względem typu i wielkości europejskich lotniskach. W ten sposób kierownictwa portów lotniczych zyskają swobodę w stosowaniu innowacyjnych procedur i technologii w celu poprawy wygody pasażerów i skrócenia opóźnień.
Lotnisko Shannon jest postrzegane jako idealny kandydat na testowanie nowego systemu – obsługuje trasy lotnicze do wielu miejsc docelowych, które podlegają zróżnicowanym przepisom w zakresie bezpieczeństwa i kontroli granicznych. W 2015 r. 31% obsłużonych pasażerów przyleciało do Europy, 22% weszło na pokład lotów transatlantyckich, dla 5% był to port przesiadkowy w drodze do ostatecznego miejsca przeznaczenia, a 42% podróżowało do Zjednoczonego Królestwa (które wraz z Republiką Irlandii tworzy Wspólną Strefę Podróżowania).
Port lotniczy Shannon był także pierwszym lotniskiem w Europie, które zapewniało w pełnym zakresie amerykańską odprawę paszportowo-celną (United States Preclearance) po wybudowaniu w 2009 r. obiektu do odprawy paszportowo-celnej amerykańskiego Urzędu Celnego i Ochrony Granic (US Customs and Border Protection). Testy XP-DITE na lotnisku Shannon mają spełnić jednocześnie dwa zbiory przepisów (unijne i amerykański TSA).
„Projektowanie i ewaluacja punktów kontrolnych w porcie lotniczym na poziomie systemu otwierają możliwość oceny nowych podejść do bezpieczeństwa lotniska, które mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i jednocześnie poprawić komfort pasażerów, obniżając przy tym koszty operatorów” – zauważył koordynator projektu XP-DITE, Mark van den Brink.
Odprawa paszportowo-celna umożliwia pasażerom dopełnienie formalności imigracyjnych i celnych oraz przejście kontroli bezpieczeństwa na potrzeby lotów wewnętrznych w USA, jeszcze zanim do tego kraju wylecą. To oznacza, że mogą wylądować na dowolnym lotnisku w USA, a nie tylko w głównych węzłach międzynarodowych. Mogą także korzystać z lotów wewnętrznych bez konieczności ponownego poddawania się kontroli i sprawdzania bagażu, którego nie trzeba odbierać w czasie tranzytu, aż do ostatecznego miejsca przeznaczenia. Dziesięć głównych portów lotniczych w Europie i na świecie zamierza wprowadzić taką odprawę paszportowo-celną, a system XP-DITE umożliwiłby urzeczywistnienie takiej wygodnej, transatlantyckiej podróży lotniczej, co przyniosłoby korzyści około 20 milionom pasażerów podróżującym co roku do USA.
Niall Maloney, Dyrektor Operacyjny Portu Lotniczego Shannon stwierdził: „Wyeliminowanie dodatkowych środków bezpieczeństwa w obiekcie amerykańskiej odprawy paszportowo-celnej to znaczący postęp pod względem poprawy komfortu zarówno naszych pasażerów, jak i pracowników obsługiwanych linii lotniczych. Dopiero co zaczęliśmy testować nowy punkt kontrolny i już spływają do nas pozytywne oceny od naszych klientów korzystających z odprawy paszportowo-celnej”.
W obliczu tak pozytywnych wyników docierających już z testów przeprowadzanych na lotnisku Shannon, które potrwają łącznie 10 tygodni, szerzej zakrojone testy XP-DITE zostaną zaplanowane dla portu lotniczego Schiphol, aby sprawdzić zdolność nowego systemu do radzenia sobie ze znacznie większą liczbą pasażerów w jednym z kluczowych węzłów międzynarodowych.
Więcej informacji:
witryna projektu