W ramach unijnej inicjatywy naukowcy pracują nad rozwiązaniami dotyczącymi energooszczędnych remontów, mobilności i zintegrowanej infrastruktury, dzięki którym Europa może stać się bardziej inteligentna i bardziej ekologiczna.
W szybko urbanizującym się świecie koncepcja inteligentnych miast jest coraz częściej stosowana w całej Europie w celu poprawy jakości życia obywateli. Dzięki kilku współfinansowanym ze środków UE projektom, takim jak MAtchUP, Sharing Cities i REMOURBAN, w sektorze energii, mobilności i technologii informacyjno-komunikacyjnych podejmowane są różne kroki w celu stworzenia miast, które byłyby bardziej zrównoważone i przyjazne mieszkańcom.
Projekt GrowSmarter również koncentruje się na przekształcaniu środowisk miejskich. Na przykładzie trzech demonstracyjnych miast (Sztokholm, Kolonia i Barcelona) jego autorzy pokazują 12 inteligentnych rozwiązań miejskich, zachęcając inne miasta i społeczności do ich wykorzystania. Projekt skupia się na trzech obszarach: niskoenergetycznych dzielnicach, zintegrowanej infrastrukturze i zrównoważonej mobilności w mieście.
„Chodzi o stworzenie chłonnego rynku dla tych inteligentnych rozwiązań, aby wspierać wzrost i zmiany w kierunku inteligentnej, zrównoważonej Europy”, czytamy na stronie internetowej projektu. W komunikacie prasowym opublikowanym na portalu Government Europa koordynator projektu, Gustaf Landahl, Dyrektor Departamentu Planowania i Środowiska w Wydziale Środowiska i Zdrowia Miasta Sztokholm, mówi: „Około jedna trzecia Europejczyków mieszka w budynkach z lat 60. i 70. XX wieku, które wymagają remontu”. Dodaje też: „W ramach projektu GrowSmarter budynki z lat 60. XX wieku zostały odnowione tak, aby spełniały nowe standardy energetyczne. Widząc ten potencjał, możemy zacząć wprowadzać rozwiązania oszczędzające energię i oferować ludziom lepsze instrumenty kontrolowania własnego zużycia energii”.
Gustaf Landahl wskazuje również na potrzebę poprawy gospodarowania odpadami i bardziej wydajnego wykorzystania ciepła w miastach. Wyjaśnia, w jaki sposób Sztokholm wprowadził „nowy model biznesowy, w którym firma ciepłownicza może kupować nadmiar ciepła wytwarzanego przez takie obiekty jak serwerownie i sklepy spożywcze. Ciepło to może być następnie wykorzystane zamiast energii pierwotnej”.
Jeśli zaś chodzi o transport i mobilność, Gustaf Landahl mówi: „Nie chodzi tylko o liczbę samochodów w miastach, ale o rosnący przepływ towarów: ludzie kupują przez internet cztery pary butów, po czym trzy z nich odsyłają, co zwiększa przepływ ruchu towarowego. Mamy nadzieję, że dzięki 12 rozwiązaniom GrowSmarter uda nam się sprostać tym wyzwaniom”.
Pięć kolejnych miast zaangażowanych w projekt GrowSmarter to Valetta, Suczawa, Porto, Cork i Graz. Opierając się na doświadczeniach miast demonstracyjnych, miasta, które się na nich wzorują, opracowują środki i plany replikacji odpowiednie do ich lokalnych potrzeb.
Według współfinansowanej ze środków UE platformy Smart Cities Information System, społeczność European Lighthouse obejmuje 14 projektów napędzających inteligentne i zrównoważone ruchy miejskie nie tylko w Europie. Społeczność tę tworzy 40 miast demonstracyjnych i 53 miasta biorące z nich przykład, w których osoby prywatne i naukowcy współpracują nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie energii, technologii informacyjno-komunikacyjnych i mobilności.
Jak wyjaśniono w serwisie CORDIS, miasta demonstracyjne to „sposób na rozwiązywanie problemów miejskich i tworzenie uzasadnionych przypadków biznesowych w celu inicjowania wprowadzenia na rynek inteligentnych rozwiązań w kolejnych miastach oraz na całym kontynencie, przyczyniając się do rozwoju bardziej inteligentnej Europy. Tych 12 rozwiązań zostało zaprojektowanych tak, aby wspierały trzy filary zrównoważonego rozwoju: kwestie gospodarcze, społeczne i środowiskowe”.
Więcej informacji: