Wyznaczanie trendów w nauce: Czy chłopcy są naprawdę lepsi w matematyce? Naukowcy znają odpowiedź: nie!

Naukowcy zdobyli dowody na to, że dziewczynki i chłopcy posiadają takie same zdolności matematyczne.

Od lat środowisko naukowe próbuje obalić mit, że kobiety nie osiągają sukcesów w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) z powodu biologicznie uwarunkowanego braku zdolności matematycznych. Nawet przemysł angażuje się w innowacyjne inicjatywy i projekty, których celem jest zwiększenie obecności kobiet w branży STEM.

Według badania opublikowanego w czasopiśmie „Science of Learning” dziewczynki i chłopcy mają podobne mózgi i takie same zdolności matematyczne. Zespół naukowców wykorzystał obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego do pomiaru aktywności mózgu u 104 dzieci w wieku od 3 do 10 lat, w tym u 55 dziewczynek. Dzieci oglądały film edukacyjny na temat zagadnień matematycznych, takich jak liczenie i dodawanie. Następnie naukowcy porównali wszystkie wyniki.

Dziewczynki są słabe z matmy? To tak jakby powiedzieć, że 2 plus 2 równa się 5

Aby porównać aktywność mózgu dzieci z aktywnością mózgu dorosłych, neuronaukowcy pokazali te same filmy 38 mężczyznom i 25 kobietom. Pozwoliło im to zaobserwować, że nie ma żadnej różnicy w funkcjonowaniu i rozwoju mózgu u dzieci – mózgi chłopców i dziewczynek wykazywały taką samą aktywność, w taki sam sposób przetwarzały informacje i nie wykazywały żadnych większych różnic.

Zespół przeanalizował także wyniki testu zdolności matematycznych, który rozwiązało 97 dzieci w wieku od 3 do 8 lat, z czego 50 stanowiły dziewczynki. Obie płcie wypadły tak samo dobrze, niezależnie od wieku.

„Nauka nie potwierdza stereotypów”, powiedziała Jessica Cantlon, jedna z autorek badania, profesor neurobiologii rozwojowej na Carnegie Mellon University w Stanach Zjednoczonych. „Widzimy, że mózgi dzieci funkcjonują podobnie niezależnie od płci, więc mamy nadzieję, że uda nam się zmienić oczekiwania dotyczące tego, co dzieci mogą osiągnąć w matematyce”.

Skąd wziął się ten stereotyp?

Czy oczekiwania społeczne i kulturowe zniechęcają dziewczyny do kariery w przedmiotach STEM z powodu z góry przyjętych założeń na temat ich zdolności matematycznych? Czy dzieci podświadomie powielają głęboko zakorzenione poglądy nauczycieli i rodziców na temat ich umiejętności?

„Typowe interakcje społeczne mogą pogłębić drobne różnice między chłopcami i dziewczynkami, co później znajduje odzwierciedlenie w sposobie, w jaki traktujemy dzieci obu płci w naukach przyrodniczych i matematyce”, wyjaśnia prof. Cantlon. „Musimy być świadomi pochodzenia tego stereotypu, aby zagwarantować, że to nie my przyczyniamy się do nierówności płci”.

„Nie chodzi tylko o to, że chłopcy i dziewczynki korzystają ze swoich zdolności matematycznych w ten sam sposób, ale o to, że podobieństwa są widoczne w całym mózgu”, powiedziała główna autorka badania Alyssa Kersey, doktorantka z Wydziału Psychologii na Uniwersytecie w Chicago, w wypowiedzi dla czasopisma „Newsweek”. „Przypomina nam to, że ludzie są do siebie podobni – bardziej podobni niż różni”.

Badanie opierało się na wynikach analiz przeprowadzonych przez prof. Cantlon i jej zespół w 2018 roku, obejmujących wyniki testów 500 dzieci obu płci. Naukowcy nie znaleźli wtedy żadnej różnicy w ich zdolnościach matematycznych i umiejętności rozwiązywania problemów. Dzięki temu mogli stwierdzić, że chłopcy i dziewczynki są w równym stopniu przygotowani do rozwijania swoich zdolności matematycznych we wczesnym dzieciństwie.


opublikowano: 2019-11-29
Komentarze
Polityka Prywatności