Najsłynniejsza lalka na świecie stara się zainteresować dziewczynki karierą w sektorze kosmicznym.
Lalka Barbie, wyprodukowana przez amerykańskiego producenta zabawek, firmę Mattel, Inc. ponad 60 lat temu, przeszła daleką drogę. Początkowo zaprojektowano ją jako nastoletnią modelkę. Obecnie na całym świecie powszechnie dostępne są lalki wzorowane na wyjątkowych kobietach.Jak sprawić, by w przyszłości więcej dziewczynek wybierało karierę astronautki, inżynierki czy badaczki kosmosu? Na przykład, wysyłając w kosmos lalkę Barbie przedstawiającą astronautkę Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Samanthę Cristoforetti, unoszącą się w stanie nieważkości. Astronautka ta, która właśnie szkoli się przed rozpoczęciem kolejnej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w kwietniu 2022 r., jest wyjątkowym wzorem do naśladowania. Cristoforetti to pierwsza Włoszka w kosmosie oraz jedyna czynna zawodowo astronautka w Europie. W latach 2014–2015 spędziła 200 dni na pokładzie ISS. Wtedy był to najdłuższy okres, jaki Europejczyk bądź Europejka spędzili w przestrzeni kosmicznej.
Cristoforetti jest naprawdę dumna. „Bardzo się cieszę, że obecnie lalki Barbie odzwierciedlają nie tylko kształt ciała prawdziwych kobiet, ale też pełną gamę ich osiągnięć zawodowych”, stwierdziła w oświadczeniu ESA w 2019 r., kiedy to Agencja i firma Mattel, Inc. nawiązały współpracę, by stworzyć dwie wyjątkowe postacie, jedną w kombinezonie kosmicznym, drugą zaś w niebieskim mundurze. „Mam nadzieję, że pomoże to dziewczynkom i chłopcom wyobrażać sobie swoją przyszłość bez sztucznych ograniczeń, na które nie ma miejsca w naszych czasach”.
Dzięki ESA firma Barbie Mattel Italia wykorzystała obie lalki w ramach promowania swojego projektu: Dream Gap Project. Projekt bazował na wynikach nowego badania naukowego, które wykazało, że młode dziewczynki już w wieku pięciu lat uważają, że nie mogą wybierać niektórych ścieżek kariery w dziedzinach zdominowanych przez mężczyzn. Wynika to ze stereotypów kulturowych oraz tego, w jaki sposób przedstawiają je media. „Jednym z celów ESA jest inspirowanie wszystkich europejskich obywateli”, podkreśliła w tym samym oświadczeniu Ersilia Vaudo, dyrektorka ds. różnorodności w ESA. „ESA z dumą bierze udział w tej inicjatywie, zwalczając stereotypy i zachęcając dziewczęta i młode kobiety do realizacji ich marzeń, niezależnie od tego, czego one dotyczą”.
W ramach tegorocznych obchodów Światowego Tygodnia Przestrzeni Kosmicznej (4–10 października), świętujących obecność kobiet w kosmosie, lalka Barbie przedstawiająca Samanthę Cristoforetti została zabrana na pokład statku, który wystartował z niemieckiej bazy ESA, i pokazana, jak unosi się w stanie nieważkości. Przedstawia ona sposób, w jaki astronauci przygotowują się przed wyruszeniem w przestrzeń kosmiczną.„Lalka-Samantha odbyła już wcześniej lot paraboliczny, miała więc pewne doświadczenia z nieważkością”, opowiadała Cristoforetti w wywiadzie dla „Agencji Reutera”. „Naprawdę mam nadzieję, że pokazując, iż potrafimy wzbudzić podekscytowanie szczególnie u młodych dziewczynek… być może… taki widok rozpali iskierkę pasji w sercu choćby jednej z nich. To by było niesamowite”.
„Czasami takie drobiazgi potrafią zasiać ziarna wielkich marzeń. Kto wie?”, dodała w wypowiedzi dla „BBC”. „Być może zabawny widok przedstawiającej mnie lalki, unoszącej się w stanie nieważkości, rozbudzi dziecięcą wyobraźnię i sprawi, że jakieś dziecko rozważy karierę związaną z nauką, technologią, inżynierią lub matematyką”.
Dziewczynki mogą zabrać ze sobą do domu lalkę Barbie, będącą realistycznym przedstawieniem Cristoforetti. Zyski z akcji zostaną przekazane Women in Aerospace Europe, międzynarodowej organizacji non-profit z siedzibą w Niderlandach, która inspiruje kolejne pokolenia, przyznając stypendia.