WYZNACZANIE TRENDÓW W NAUCE: Wszyscy jesteśmy rodziną

Naukowcy tworzą największe w historii drzewo genealogiczne człowieka.

Niezależnie od tego, skąd pochodzimy, według źródeł naukowych – i nienaukowych – stanowimy jedną rodzinę. Zespół badawczy z Instytutu Big Data (BDI) Uniwersytetu Oksfordzkiego opublikował w czasopiśmie Science artykuł, którego wnioski idą jeszcze dalej.„Najprościej rzecz ujmując, stworzyliśmy największe drzewo genealogiczne człowieka w historii. Mamy jedną genealogię, która przedstawia rodowód całej ludzkości i pokazuje, jak bardzo wszyscy jesteśmy dziś ze sobą spokrewnieni”, mówi stacji CNN główny autor projektu, dr Anthony Wilder Wohns. „W zasadzie oznacza to zrozumienie całej historii ludzkości, która jest zapisana w naszych genach (…). Będzie to naprawdę bogate źródło informacji dla przyszłych badań nad historią ewolucji człowieka”.

Dzięki wykorzystaniu dawnego i współczesnego DNA ogromne drzewo genealogiczne obejmuje około 27 milionów osób. Badacze przeanalizowali 8 baz danych zawierających 3 609 sekwencji genomowych pochodzących z 215 populacji z całego świata. Wiek próbek waha się od kilku tysięcy do ponad 100 tysięcy lat. Algorytmy komputerowe pozwoliły uczonym przewidzieć, kiedy i gdzie żyli nasi przodkowie. Ostateczna sieć objęła prawie 27 milionów protoplastów.

Współautor badania, dr Yan Wong, genetyk ewolucyjny z BDI, wyjaśnia w komunikacie prasowym uczelni, że drzewo jest „genealogią całej ludzkości, która przedstawia tak dokładnie, jak to tylko możliwe, model historii będącej podłożem całej różnorodności genomu współczesnego człowieka. Genealogia ta pozwala nam zobaczyć, w jaki sposób sekwencja genetyczna każdej osoby jest powiązana z innymi, wzdłuż wszystkich punktów genomu”.Dr Wohns dodaje: „Rekonstruujemy genomy naszych przodków i wykorzystujemy je do stworzenia serii powiązanych ze sobą drzew ewolucyjnych, które nazywamy sekwencją drzew. Dzięki temu możemy oszacować, kiedy i gdzie żyli ci przodkowie. Atutem naszego podejścia jest to, że przyjmuje ono bardzo niewiele założeń dotyczących danych, na których się opiera, i może uwzględniać zarówno współczesne, jak i starożytne próbki DNA”. Uczony wyjaśnia też: „Chociaż badanie skupia się na ludziach, metoda ta może być stosowana w przypadku większości istot żywych, od orangutanów po bakterie. Może być szczególnie przydatna w genetyce medycznej, gdyż pozwala na oddzielenie prawdziwych zależności między regionami genetycznymi a chorobami od fałszywych powiązań wynikających ze wspólnej historii naszych przodków”.

„Nasze badanie kładzie podwaliny pod sekwencjonowanie DNA nowej generacji”, podsumowuje dr Wong. „W miarę poprawy jakości sekwencji genomów pochodzących ze współczesnych i starożytnych próbek DNA drzewo stanie się jeszcze dokładniejsze i ostatecznie będziemy w stanie stworzyć jedną, ujednoliconą mapę, która wyjaśni pochodzenie wszystkich zmienności genetycznych człowieka, jakie obecnie obserwujemy”.

Wyobraźmy sobie kompletną mapę powiązań między ludźmi na całej planecie. I jak tu znaleźć czas na spotykanie się ze wszystkimi krewnymi?

data ostatniej modyfikacji: 2022-03-15 17:15:01