WYZNACZANIE TRENDÓW W NAUCE: Koniec z wymówkami! Dwie minuty ćwiczeń wystarczą każdemu

Według najnowszych badań krótkie i szybkie ćwiczenia mogą przyczynić się do wydłużenia życia.

Mamy pytanie do wszystkich osób, które unikają aktywności fizycznej. Czy jesteście w stanie znaleźć w swoich napiętych grafikach i harmonogramach dwie minuty dziennie na odrobinę sportu? Jeśli tak, po prostu to zróbcie – przy okazji, jak widzicie, nie tylko firma Nike produkująca odzież sportową może wymyślać sprytne i łatwe do zapamiętania slogany).

W artykule opublikowanym na łamach czasopisma naukowego „European Heart Journal” czytamy, że intensywna aktywność fizyczna w niewielkich dawkach w ciągu dnia może zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci starszych osób o 16–27 %. Dokładne wartości są uzależnione od tego, czy dana osoba ćwiczy codziennie oraz jaka jest tygodniowa suma czasu ćwiczeń.2-minutowe intensywne ćwiczenia wykonywane codziennie przez łącznie 14 minut w tygodniu były związane z blisko 18-procentowym obniżeniem ryzyka zgonu z dowolnej przyczyny. Z badań wynika także, że do obniżenia ryzyka zgonu z powodu wszystkich przyczyn w okresie 5 lat wystarczy zaledwie od jednej do dziewięciu minut aktywności fizycznej o wysokiej intensywności w tygodniu, jeśli jest wykonywana w krótkich i szybkich seriach. Badacze ustalili to, porównując wyniki z osobami, które nie wykonywały żadnych ćwiczeń.

W badaniu wzięło udział blisko 72 000 osób w wieku od 40 do 69 lat bez jakichkolwiek oznak chorób układu krążenia oraz nowotworów. W czasie badania naukowcy monitorowali łączny czas aktywności fizycznej w tygodniu, skupiając się na regularnych i energicznych ćwiczeniach trwających 2 minuty lub mniej. Uczestnicy byli obserwowani przez około 7 lat.

„Zebrane wyniki wskazują, że pewna ilość intensywnej i energicznej aktywności fizycznej w krótkich seriach w ciągu tygodnia może pomóc nam żyć dłużej”, twierdzi autor badania dr Matthew N. Ahmadi z Uniwersytetu w Sydney, którego wypowiedź została przytoczona w informacji prasowej opublikowanej na portalu EurekAlert!. „Biorąc pod uwagę, że badani najczęściej twierdzą, że największą przeszkodą, która uniemożliwia im podejmowanie aktywności fizycznej, jest brak czasu, wykonywanie ćwiczeń przez kilka minut w ciągu dnia może być szczególnie atrakcyjną opcją dla zapracowanych osób”.W drugim badaniu, którego wyniki zostały również opublikowane na łamach „European Heart Journal”, badacze stwierdzili, że zwiększanie intensywności aktywności fizycznej wiązało się z mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia chorób układu krążenia. „Nasze badanie pokazuje, że nie tylko ilość aktywności, ale także jej intensywność jest ważna dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego”, wyjaśnia autor badania dr Paddy C. Dempsey z brytyjskiego Uniwersytetu w Leicester i Uniwersytetu w Cambridge, a także Baker Heart and Diabetes Institute w Australii.

Dr Dempsey dodał: „Uzyskane wyniki sugerują, że zwiększanie ilości aktywności fizycznej nie jest jedynym sposobem na zmniejszenie prawdopodobieństwa rozwoju chorób układu krążenia. Zwiększanie intensywności było równie ważne, natomiast najbardziej optymalnym rozwiązaniem było zwiększanie obu parametrów. To wskazuje, że zwiększenie intensywności ćwiczeń, które już wykonujemy, jest dobre dla zdrowia serca. Wystarczy zwiększyć tempo codziennego spaceru na przystanek autobusowy lub szybciej wykonywać prace domowe”.

Czy rozwiązanie, które zapewni nam dobre i dłuższe życie, może być takie proste? Zastanów się nad tym, czytelniku – najlepiej w czasie szybkiego spaceru wokół domu lub biura!

data ostatniej modyfikacji: 2022-11-11 17:15:01