W jednym z wcześniejszych numerów magazynu Research*eu prezentowaliśmy imponujące rezultaty projektu BIRD RELEASE – inteligentną technologię laserową, która pozwala w sposób nieszkodliwy odstraszać ptaki z terenów rolniczych, takich jak pola uprawne czy sady. Od tamtej pory minął już rok, więc o dalsze losy projektu postanowiliśmy zapytać Steinara Henskesa, założyciela firmy Bird Control BV, w której powstała ta innowacyjna technologia.
Ptasie stada są w stanie zniszczyć nawet 25 % powierzchni upraw, żywiąc się roślinami uprawnymi lub poprzez zadeptywanie młodych sadzonek. Przedmiotem projektu BIRD RELEASE (REpelLEnt Auto-SystEm) było utorowanie drogi do komercjalizacji automatycznego systemu odstraszania ptaków AVIX. Rozwiązanie to pozwala zmniejszyć uciążliwość ptaków o ponad 70 %, dzięki czemu użytkownicy mogą liczyć na poprawę bezpieczeństwa, zwiększenie zysków i bardziej ekologiczną metodę ochrony upraw.
Trzon technologii AVIX stanowi urządzenie wyposażone w kamerę, która nieprzerwanie skanuje obszar chroniony przez system. Kiedy pojawiają się ptaki, oprogramowanie automatycznie rozpoznaje, czy stwarzają one zagrożenie dla upraw, a jeśli tak, uruchamiana jest wiązka lasera, która płoszy ptaki, gdyż jest dla nich bodźcem do ucieczki. Urządzenie to pozwala znacząco zmniejszyć śmiertelność ptaków, eliminując konieczność stosowania groźnych pestycydów i sieci.
Od początku realizacji finansowanego ze środków UE projektu holenderska firma Bird Control BV skupia się na doskonaleniu swojej technologii i pozyskiwaniu nowych klientów. Obecnie firma może się pochwalić bazą 8 000 użytkowników z ponad 100 krajów, wśród których większość stanowią rolnicy z Ameryki Północnej i Australii.
Jednak zastosowanie tego rozwiązania nie ogranicza się jedynie do ochrony terenów rolniczych – urządzenie zostało zainstalowane także na morskich platformach wiertniczych wydobywających gaz i ropę. „Tego typu obiekty zawsze stanowią wyzwanie”, zauważa Henskes. „Nasi technicy przechodzą specjalistyczne szkolenie, zanim podejmą pracę na platformie; ponadto muszą zabrać ze sobą dosłownie wszystko, co może okazać się potrzebne. Jak to ujął jeden z naszych techników: »Na pełnym morzu nie można wyskoczyć do pobliskiego sklepu ze sprzętem«”. Henskes podkreśla też, że przyszłe wersje systemu AVIX będą bardziej odporne na warunki atmosferyczne, aby lepiej sprawdzać się w surowym morskim klimacie.
Co więcej, firma przeprowadziła studium przypadku na lotnisku Chicago Executive Airport w Stanach Zjednoczonych. Zespół ds. kontroli dzikich zwierząt na obszarze portu lotniczego (tworzony przez pracowników firmy partnerskiej Wild Goose Chase) wykorzystuje w swojej pracy ręczny model AVIX, który umożliwia bardziej precyzyjne rozpraszanie ptaków pojawiających się w pobliżu pasów startowych. „Można się domyślać, że odstraszanie ptaków w momencie lądowania samolotu nie zawsze jest dobrym pomysłem”, zaznacza Henskes. „Może to powodować ucieczkę ptaków w kierunku samolotu. Z tego względu tak ważna jest ocena sytuacji przez człowieka, który jest w stanie określić, czy w danym przypadku konieczne jest płoszenie ptaków”.
Aktualnie firma Bird Control BV skupia się na doskonaleniu systemu łączności i zwiększaniu wydajności urządzenia, co będzie polegało na zastąpieniu fizycznej karty SIM cyfrowym rozwiązaniem eSIM. Henskes dodaje: „Unijne finansowanie okazało się kluczowe dla naszych prac nad laserowym systemem drugiej generacji i umożliwiło znaczne zwiększenie skali działalności firmy”.