Wyznaczanie trendów w nauce: Spacer kosmiczny kobiet zapisał się na kartach historii

Dwie amerykańskie astronautki odbyły pierwszy kosmiczny spacer, w którym wzięły udział wyłącznie kobiety.

18 października astronautki NASA, Christina Koch i dr Jessica Meir, spędziły ponad 7 godzin poza Międzynarodową Stacją Kosmiczną, orbitującą około 408 km nad Ziemią. W tym czasie wymieniły zepsuty kontroler zasilania, którego nie udało się uruchomić po spacerze kosmicznym 11 października. Kontroler zasilania został zaprojektowany z myślą o filtrowaniu energii gromadzonej przez panele słoneczne na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Awaria nie stwarzała żadnego zagrożenia ani dla załogi, ani dla samej stacji, jednak uniemożliwiała nowym akumulatorom dostarczanie pełnej mocy na potrzeby jednostki.

Dla Christiny Koch, która jest inżynierem elektrykiem, był to czwarty kosmiczny spacer w karierze, podczas gdy dr Jessica Meir, biolog morski, wyszła w otwartą przestrzeń kosmiczną po raz pierwszy. Dla obu kobiet, wybranych z klasy astronautów NASA w 2013 roku, obejmującej tyle samo kobiet i mężczyzn, był to pierwszy lot w kosmos. Przez ostatnie 6 lat astronautki przechodziły wspólne szkolenie. NASA transmitowała spacer kosmiczny na żywo. Film z tego wydarzenia można obejrzeć na kanale agencji kosmicznej na portalu YouTube.

W wywiadzie opublikowanym na stronie internetowej NASA Christina Koch opowiedziała o znaczeniu swojej misji i spaceru kosmicznego. „Uważam, że jest to bardzo ważne ze względu na historyczny charakter tego, co robimy. W przeszłości kobiety nie zawsze miały miejsce przy stole. Wspaniale jest brać udział w programie kosmicznym w czasach, gdy każdy może mieć swój wkład i odegrać swoją rolę. To z kolei może prowadzić do zwiększenia szansy na sukces. Jest wiele osób, które czerpią motywację z inspirujących historii ludzi wyglądających tak samo jak oni. Myślę, że właśnie dlatego warto o tym mówić”.

W swojej wypowiedzi dr Jessica Meir złożyła hołd pierwszym kobietom w kosmosie, które utorowały drogę dla ich spaceru kosmicznego: „Tak naprawdę wykonujemy po prostu swoją pracę. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że jest to historyczne osiągnięcie i oczywiście chcemy wyrazić uznanie dla wszystkich, którzy byli tu przed nami. Lista kobiet naukowców, odkrywców, inżynierów i astronautów jest naprawdę długa”. Dr Jessica Meir dodała: „Dzięki temu, że podążamy ich śladami, możemy być w miejscu, w którym jesteśmy dzisiaj”.

To mały spacer kosmiczny dla kobiety, ale gigantyczny skok dla kobiet na całym świecie.

Podczas wideokonferencji z Białego Domu prezydent Stanów Zjednoczonych, Donald Trump pogratulował Christinie Koch i dr Jessice Meir. „Praca, którą wykonujecie, jest niesamowita. Cieszę się, że mogę porozmawiać z dwiema odważnymi amerykańskimi astronautkami, które tworzą historię. Po raz pierwszy kobieta znalazła się poza stacją kosmiczną. Chcę Wam pogratulować. Jesteście bardzo odważne. Jesteście niezwykłe”. Astronauci będący poza statkiem kosmicznym rozmawiali z prezydentem Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy od 1969 roku.

„Dzięki temu historycznemu spacerowi kobiety i dziewczynki na całym świecie mogą dzisiaj zobaczyć, jak spełniają się ich najwcześniejsze marzenia”, powiedziała po wideokonferencji doradczyni prezydenta, Ivanka Trump. „Kobiety zajmujące się naukami przyrodniczymi, technologią, inżynierią i matematyką są siłą, z którą należy się liczyć, a działania na rzecz zwiększenia dostępu do tych podstawowych kompetencji były jednym z moich najważniejszych zadań”.

„Zadanie wykonane!” W swoim tweecie administrator NASA, Jim Bridenstine, podkreślił znaczenie spaceru kosmicznego: „To historyczne osiągnięcie toruje dziś drogę dla naszego programu #Artemis, którego celem jest wysłanie pierwszej kobiety na Księżyc w 2024 roku. Ad Astra [Do gwiazd]!”

data ostatniej modyfikacji: 2019-11-06 17:15:01