W ramach jednego z wydarzeń partnerskich realizowanego w czasie Europejskiego Zielonego Tygodnia przyglądamy się bliżej rozwiązaniom opartym na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym, które sprawią, że przemysł lotniczy stanie się bardziej zrównoważony.
Pewien masowiec posłużył ostatnio za stanowisko testowe zróżnicowanych technik zdalnej kontroli, które pozwoliło na sprawdzenie, w jaki sposób rozwiązania z zakresu robotyki mogą zostać wykorzystane do przeprowadzania szybszych, bezpieczniejszych i skuteczniejszych kontroli statków.
Nowe partnerstwo utworzone przez trzy projekty finansowane przez UE zajmuje się problemem zatorów komunikacyjnych europejskich miast poprzez kształtowanie ich miejskich przestrzeni powietrznych.
Spółki Ericsson i Volvo Cars zademonstrowały pierwsze udane przełączenie połączonych samochodów pomiędzy dwiema sieciami 5G działającymi w różnych krajach.
Wspierani przez UE naukowcy pokazują nam, w jaki sposób pewnego dnia będziemy mogli wykorzystać inteligentne materiały zwane polimerami magnetoaktywnymi (MAP) do stymulacji gojenia się ran nabłonkowych.
Rezygnując z samochodu na zaledwie jeden dzień w tygodniu, możemy pomóc w walce ze zmianą klimatu.
Projekt ITECCO Demo był realizowany od października 2016 do marca 2019 roku i pozwolił Innofreight, innowacyjnemu austriackiemu MŚP, na opracowanie wagonów „InnoWaggon” przyczyniających się do poprawy wydajności transportu kolejowego, w szczególności w odniesieniu do transportu surowców, takich jak stal. O projekcie pisaliśmy w 88. wydaniu magazynu Research*eu. Aby dowiedzieć się o tym, co działo się po zakończeniu tego finansowanego przez UE projektu, rozmawiamy z Hannesem Pichlerem, logistykiem z Innofreight.
Unijny zespół badaczy pracuje nad napędzanym wodorem 19-osobowym samolotem, który pozwoli na zwiększenie liczby połączeń pomiędzy małymi miastami, a także usprawni transport pomiędzy niewielkimi lotniskami i dużymi węzłami komunikacyjnymi.
Już za kilka lat samoloty mogą być produkowane z materiałów kompozytowych pozwalających na magazynowanie energii elektrycznej i dostarczania jej tam, gdzie będzie potrzebna. Czy właśnie ta technologia okaże się kluczem do powstania ekologicznych samolotów? Tak właśnie uważają przedstawiciele konsorcjum projektu SORCERER, którzy skupiają się obecnie na pracy nad kilkoma prototypami.
W Niemczech i Hiszpanii prowadzone są testy inteligentnego systemu rezerwacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych, który umożliwia kierowcom rezerwację stanowiska i gwarantuje, że będzie ono dostępne do ich dyspozycji.
W szkockim Aberdeen wprowadzono do eksploatacji pierwszy na świecie piętrowy autobus z napędem wodorowym. Jest to część działań mających na celu promowanie mobilności opartej na wodorze w Europie.
Zapraszamy na drugi odcinek naszego podcastu CORDIScovery, w którym rozmawiamy z naszymi gośćmi na temat przyszłości lotnictwa. A rozmówców mamy znakomitych: trzech naukowców realizujących projekty finansowane ze środków UE i pracujących nad rozwiązaniami, które przyczynią się do transformacji lotnictwa w przemysł bardziej ekologiczny i wydajny oraz mniej uciążliwy dla ludzi. Podcast jest już dostępny do pobrania za darmo z Twojej ulubionej platformy.
Nowy system wykrywania włamań pomoże chronić pojazdy elektryczne przed cyberatakami podczas jazdy.
Firma wspierana przez UE wprowadziła na rynek nowy smar na bazie grafenu, który umożliwia większą kompresję i zmniejsza zużycie części silników samochodów i motocykli.
W ramach finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu powstają wyposażone w szpony roboty inspirowane ptakami, które mogą latać i lądować na obiektach o niewielkiej powierzchni. Opublikowany niedawno film prezentuje niezwykle inspirujące osiągnięcia zespołu.
Nowa technologia laserowa, opracowywana w ramach finansowanego ze środków UE konsorcjum, może sprawić, że urządzenia będą posiadać właściwości samoczyszczące i zapobiegające osadzaniu się na nich wody, zabrudzeń oraz tłuszczu.
Dwie wspierane przez UE holenderskie firmy zbudowały na Morzu Północnym instalację stanowiącą połączenie farmy fotowoltaicznej i farmy wodorostów. To pierwsze przedsięwzięcie umożliwiające wytwarzanie prądu z energii słonecznej i uprawę wodorostów w tym samym miejscu.
Zespół finansowanego ze środków UE projektu umożliwia naukowcom-wolontariuszom zbieranie danych o ruchu ulicznym w ich okolicy. Członkowie zespołu mają nadzieję, że pomoże on lokalnym społecznościom podjąć działania, które ostatecznie umożliwią zmianę lokalnej polityki i wprowadzenie efektywnych rozwiązań w ruchu ulicznym.
Podczas Europejskiego Tygodnia Wodoru dyskutowano o flagowych projektach Unii Europejskiej ukierunkowanych na rozpowszechnianie technologii wodorowych w sektorze transportowym.
Dzięki wsparciu ze strony Unii Europejskiej naukowcy opracowują model symulacyjny na potrzeby łańcucha dostaw żywności i weryfikują aktualną wiedzę na temat łańcuchów dostaw nowej generacji.