Internetowa gra kulinarna wspiera walkę z chorobami przenoszonymi przez żywność

Wspierani przez UE naukowcy przekształcili edukację w zakresie bezpieczeństwa żywności w zabawę. Ich internetowa gra kulinarna pomaga w szerzeniu świadomości wśród konsumentów dotyczącej bezpiecznego obchodzenia się z żywnością, ucząc ich prawidłowych nawyków.

Zastanawialiście się kiedyś, jak często żywność wywołuje choroby u ludzi? W samej Europie każdego roku odnotowuje się 23 miliony przypadków, a 30 % z nich wynika z niezachowania prawidłowej higieny podczas przygotowywania posiłków w domu. Opracowana w ramach finansowanego przez UE projektu SafeConsumE internetowa gra kulinarna nie tylko informuje konsumentów, jak bezpiecznie postępować z żywnością, ale także uczy ich tego w praktyce.

Naukowcy z Danii, Norwegii i Zjednoczonego Królestwa zaprojektowali grę, aby szerzyć świadomość dotyczącą bezpieczeństwa żywności i prawidłowych nawyków. Przeprowadzili badanie, na początku którego wszyscy uczestnicy wypełnili ankietę dotyczącą ich nawyków związanych z higieną żywności, oceniali skuteczność pewnych środków bezpieczeństwa żywności i dzielili się opinią na temat różnych mitów związanych z bezpieczeństwem żywności. Następnie uczestników podzielono na grupy. W grupie kontrolnej nie zastosowano żadnych interwencji, uczestnicy z grupy drugiej oglądnęli 2-minutowy film informacyjny dotyczący bezpieczeństwa żywności, a uczestnicy z grupy trzeciej oglądnęli ten sam film, a potem zagrali w grę kulinarną polegającą na przygotowywaniu posiłków w domu. W czwartej grupie zastosowano podobne interwencje, co w przypadku trzeciej grupy, ale użyto innej wersji filmu, w której pokazano zdjęcia mające budzić odrazę. Siedem dni później poproszono wszystkich uczestników o wypełnienie innej ankiety dotyczącej ich nawyków związanych z bezpieczeństwem żywności i wiedzy na ten temat.Badacze ustalili, że wszystkie zastosowane interwencje w podobnym stopniu poprawiły przekonania uczestników dotyczące bezpieczeństwa żywności w porównaniu z grupą kontrolną. Chociaż filmy poszerzyły wiedzę uczestników dotyczącą bezpieczeństwa żywności, nie wpłynęły znacząco na nawyki, co udało się osiągnąć w grupie, która zagrała w grę. „Na podstawie odpowiedzi uczestników na pytania dotyczące ich wiedzy związanej z bezpieczeństwem żywności i ich nawyków obchodzenia się z nią mogliśmy wywnioskować, że zwiększyła się ich świadomość dotycząca prawidłowych nawyków i poprawie uległy ich rutynowe zachowania podczas gotowania, które odzwierciedlały te najwyżej punktowane w grze”, mówi prof. Alexander K. Koch z Uniwersytetu w Aarhus w Danii będącego partnerem projektu SafeConsumE, cytowany w komunikacie prasowym opublikowanym na stronie projektu. Prof. Koch jest współautorem ważnego badania opisanego na łamach czasopisma „Food Control”.

W badaniu wzięło udział 1 087 uczestników w wieku od 20 do 50 lat i 886 osób do 89. roku życia. Ku zaskoczeniu zespołu naukowców badanie wykazało, że gra nie tylko wpłynęła na zachowania związane z bezpieczeństwem żywności u 20–30-latków, ale także u ludzi starszych. „Przed rozpoczęciem badania spodziewaliśmy się największego zaangażowania ze strony młodych ludzi, którzy najchętniej grali w grę. Co ciekawe, wyniki okazały się być podobne we wszystkich grupach wiekowych”, zauważa w komunikacie prasowym współautorka badania Nina Veflen z norweskiego instytutu badań nad żywnością Nofima, koordynatora projektu SafeConsumE.

Wprowadzenie na rynek opracowanej w ramach projektu SafeConsumE (SafeConsumE: Safer food through changed consumer behavior: Effective tools and products, communication strategies, education and a food safety policy reducing health burden from foodborne illnesses) gry nie będzie kosztowne. Rozwiązanie to może odegrać ważną rolę w profilaktyce chorób przenoszonych przez żywność, docierając do wielu konsumentów. Jak podsumowuje prof. Koch: „Jedną z zalet gry SafeConsume jest to, że uczy o bezpieczeństwie żywności poprzez zabawę”.

Więcej informacji:

strona projektu SafeConsumE


opublikowano: 2022-09-22
Komentarze
Polityka Prywatności