Przeciwciała zwalczające wszystkie koronawirusy

Naukowcy rozpoznali przeciwciała, które nie tylko hamują zakażenie najnowszymi wariantami SARS-CoV-2, ale mogą być także skuteczną bronią przeciwko przyszłym koronawirusom.

Powstające w wyniku rozwoju koronawirusa warianty SARS-CoV-2 ograniczają skuteczność szczepionek i przeciwciał wytwarzanych w laboratorium. Jak możemy więc stworzyć metody leczenia, które będą skuteczne także przeciwko nowym wariantom wirusa? Chcąc znaleźć odpowiedź na to pytanie, międzynarodowy zespół naukowców wspieranych przez finansowany przez UE projekt ATAC postanowił ustalić, czy cały koronawirus ewoluuje, czy może są części, które się nie zmieniają.

Hipoteza zespołu zakładała, że niektóre części mogą pozostawać bez zmian, aby utrzymywać funkcje wirusa i odpowiednią strukturę. Aby ustalić jej prawdziwość, naukowcy przeanalizowali około 10,5 miliona sekwencji SARS-CoV-2. Jak czytamy w artykule opublikowanym w czasopiśmie „Science Immunology”, naukowcy odkryli, że niektóre części białka kolca wirusa, czyli białka, które wirus wykorzystuje do penetracji komórek gospodarza i wywołania zakażenia, są wysoce konserwatywne. „Nazywamy je coldspotami”, tłumaczy współautorka badania Virginia Crivelli z Instytutu Badań Biomedycyny (IRB) w Szwajcarii, będącego koordynatorem projektu ATAC, cytowana w komunikacie prasowym opublikowanym na stronie „EurekAlert!”. Zdaniem doktorantki „większa część wirusa szybko się zmienia, ale odkryliśmy 15 regionów, które pozostają niezmienne”.W wyniku analizy próbek pobranych od pacjentów z COVID-19 zespół ustalił, że niektóre osoby miały przeciwciała specyficzne dla coldspotów. „Przeciwciała te są niezwykle rzadkie, ale pewna nowa metoda umożliwiła nam ich znalezienie”, zauważa współautor badania Filippo Bianchini, doktorant z IRB. Ta nazywana poszukiwaniem przeciwciał opartym na coldspotach (ang. coldspot-guided antibody discovery) metoda badań przesiewowych skupia się na częściach białka kolca wirusa, które, jak czytamy w opisie badania, „są istotne pod względem funkcjonalnym i niezmienne”.W toku przeprowadzonych badań ustalono, że te rzadkie specyficzne dla coldspotów przeciwciała potrafiły hamować rozwój zakażenia wirusem także w przypadku najnowszych wariantów. Stanowiły również ochronę przed chorobą w modelach przedklinicznych.

Badacze starają się teraz ustalić, czy nowo odkryte przeciwciała będą wykazywały jakąkolwiek skuteczność przeciwko wariantom SARS-CoV-2 i koronawirusom, które dopiero się pojawią. „Pojawią się prawdopodobnie nowe koronawirusy, które będą zakażać ludzi”, zauważa dyrektor IRB i starszy autor badania dr Davide Robbiani w tym samym komunikacje prasowym. Następnie dodaje: „Jak wynika z naszych ustaleń, być może już teraz jesteśmy w stanie stworzyć strategie, które będą skutecznie zwalczać istniejące i przyszłe koronawirusy”.

Projekt ATAC (Antibody therapy against coronavirus (COVID-19)) czerpie z doświadczenia terapii przeciwciałami SARS- i MERS-CoV, aby opracować pasywną immunoterapię COVID-19. Zespół projektu nie tylko dostarczy kandydata na przeciwciało wykorzystywane w leczeniu ludzi, ale także szybko rozpowszechni wyniki, aby pomóc środowisku medycznemu w reagowaniu na pandemię.

strona projektu ATAC