Nowe podzespoły elektroniczne do ekologicznych samolotów
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracował małe, lekkie i niskonapięciowe podzespoły elektroniczne do wzbudników, które mogą zostać zastosowane w samolotach.
We współczesnych konstrukcjach samolotów ekologicznych wykorzystuje się
techniki aktywnego sterowania przepływem (AFC), aby ograniczyć hałas,
emisje i zużycie paliwa. Wzbudniki piezoelektryczne oparte na systemach
mikroelektromechanicznych (MEMS), stosowane w AFC, muszą spełniać
rygorystyczne wymagania dotyczące napięcia aktywacji oraz obciążenia
pojemnościowego. Dostępne na rynku wysokonapięciowe podzespoły
wzmacniaczy są jednak najczęściej duże i ciężkie lub też są w stanie
pracować tylko pod średnimi obciążeniami pojemnościowymi.
W tym kontekście naukowcy zainicjowali finansowany ze środków UE
projekt "High voltage amplifier for MEMS-based active flow control (AFC)
actuators" (HIVOLA), aby stworzyć wysokonapięciowy specjalizowany układ
scalony (ASIC), sterujący różnymi piezoelektrycznymi wzbudnikami MEMS.
Znajdują się wśród nich wzbudniki "synthetic-jet" oraz "micro
pulsed-jet".
Nowy ASIC składa się z sześciu stopni wzmocnienia wysokonapięciowego
oraz elektronicznych układów monitorowania temperatury i sterowania
przesunięciem fazowym. Ponadto pracuje on pod wysokimi obciążeniami
pojemnościowymi do 600 nanofaradów (nF) i umożliwia pracę przy napięciu
do 300 V.
Konstrukcja ASIC zapobiega niepożądanym sprzężeniom, zapewniając
pełną sprawność systemu nawet w przypadku awarii pojedynczego obwodu.
Każdy stopień wysokonapięciowy jest zasilany osobno i może pracować pod
maksymalnym obciążeniem 100 nF. W przypadku przegrzania układ kontroli
temperatury wyłącza podzespół.
System HIVOLA pozwala zmniejszyć ilość miejsca, masę i pobór mocy
dzięki miniaturyzacji układów elektronicznych w ASIC, a dodatkowo
zapewnia wysoką sprawność. Skonstruowany system ASIC, wraz ze
wzbudnikami, może znaleźć zastosowanie także w innych podzespołach
samolotów.
opublikowano: 2015-01-30