Piastowie pod lupą archeologów

Zespół naukowców z Zakładu Archeologii Podwodnej UMK wraz z badaczami z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawskiego i Gdańskiego prowadzi badania na dnie lednickiego jeziora. Jest to strategiczny punkt na historycznej mapie Polski, ponieważ w tych okolicach prawdopodobnie miały miejsce pierwsze chrzty dostojników z otoczenia Mieszka I.

W tym roku badacze skupili się głównie na odkrytym przed dwoma laty moście z wyspy Ledniczka, który za czasów Mieszka I łączył strażnicę rycerską z lądem. Jest to trzeci średniowieczny most zbudowany na tym jeziorze, który do tej pory istniał tylko w legendach. Dzisiaj z konstrukcji zostały już tylko drewniane fragmenty, na podstawie których badacze byli w stanie stworzyć cyfrową rekonstrukcję. Jest to najdłuższy most słowiański znaleziony na ziemiach polskich.

Dno jeziora lednickiego jest bardzo bogatym źródłem wiedzy o życiu pierwszych Piastów. Dużą niespodzianką było na przykład znalezienie pułapki na ryby wykonanej z wikliny. To bardzo delikatny obiekt, który szybko ulega zniszczeniu dlatego odkrycie go jest tak zaskakujące i cenne. Dzięki doświadczeniu i precyzji zespołu udało się wydobyć obiekt i przekazać do pracowni konserwatorskiej Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.

Badacze przygotowali także krótki film ze swojej ekspedycji, który można zobaczyć tutaj.

Wyspa Ostrów to jedna z czterech wysp na jeziorze Lednickim. Była jednym z najważniejszych ośrodków państwa wczesnych Piastów. To tutaj prawdopodobnie urodził się Bolesław Chrobry, a kamienna kaplica znajdująca przy palatium była miejscem chrztu świty Mieszka I, a może i jego samego. Nowo utworzone Centrum Archeologii Podwodnej kontynuuje tu badania prowadzone od lat 80-tych przez Zakład Archeologii Podwodnej UMK.

data ostatniej modyfikacji: 2019-08-19 10:35:01