Żebrowanie dla czystego powietrza i redukcji kosztów
Utrzymywanie w powietrzu dużych odrzutowców pokonujących tysiące mil z dużą prędkością powoduje zużycie całkiem dużych ilości paliwa. Nowatorska technologia redukcji oporu przy jednoczesnym obniżeniu masy może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i związanych z nim kosztów i emisji.
Paliwo jest jednym z głównych kosztów eksploatacji dla przemysłu
lotniczego, a jego spalanie poważnym źródłem emisji bezpośrednio do
ziemskiej atmosfery. Redukcja masy samolotu i/lub oporu może w znacznym
stopniu zmniejszyć ilość paliwa potrzebnego do przeprowadzenia danego
lotu. W ramach finansowanego przez UE projektu "Flight-tests with
multi-functional coatings" (LH-LHT-RFT) naukowcy ocenili nowatorski
sposób osiągnięcia obu tych celów.
Żebrowanie, czyli dosłownie niewielkie rowki przypominające małe
żebra na powierzchni samolotu, mogą nadawać powietrzu kierunek,
zmniejszając opór i zużycie paliwa. Żebrowanie dodawane jest przeważnie w
postaci wielofunkcyjnych powłok. Nowe systemy lakierowania umożliwiają
wytłaczanie żebrowania bezpośrednio w lakierze, skracając czas procesu i
zmniejszając zużycie materiałów. To ostatnie przekłada się na redukcję
masy i kosztów.
Czynnikiem hamującym powszechne zastosowanie jest potrzeba
wykazania, że trwałości nowego rozwiązania jest porównywalna z
konwencjonalnymi systemami powlekania. W ramach projektu LH-LHT-RFT
przetestowano dwie próbki żebrowania nałożone na dwa samoloty
pasażerskie, przy realistycznych warunkach lotu, co pozwoliło ocenić
osiągi nowego zintegrowanego żebrowania. Pomyślne zakończenie wpłynęło
na rozpoczęcie kolejnych projektów zorientowanych na zastosowania w
skali przemysłowej.
Liczba podróży lotniczych wciąż rośnie, podczas gdy świat stał się
mniejszy dzięki tej szybkiej formie transportu, łączącej ludzi
oddalonych od siebie o tysiące mil, zarówno w celach biznesowych jak i
dla czystej przyjemności. Powszechne zastosowanie technologii
przebadanej w ramach projektu LH-LHT-RFT w przemyśle lotniczym może mieć
ogromny wpływ na skutki dla środowiska jakie niesie ze sobą
podróżowanie samolotem. Może ono też poważnie zwiększyć konkurencyjność
unijnego przemysłu lotniczego i lakierniczego.
opublikowano: 2015-01-30