W obliczu rosnących emisji gazów cieplarnianych i cen paliw ogniwa
paliwowe rysują się obecnie jako bardzo obiecująca technologia
alternatywna. Ogniwa paliwowe ze stałym tlenkiem (SOFC) mogłyby
potencjalnie stanowić czyste i bardzo wydajne źródło energii, ale są
jeszcze za drogie i zbyt zawodne.
Finansowany ze środków UE projekt
EVOLVE zajął się tym problemem, zaczynając od opracowania wydajniejszej i bardziej niezawodnej konstrukcji anody.
Dotychczas w ramach projektu EVOLVE opracowano strategię
technologiczną projektowania i testowania nowych anod do ogniw SOFC.
Opracowano i przetestowano kilka metali i innych materiałów pochodnych.
Badaczom udało się też stworzyć i wprowadzić do testów wczesny
prototyp anody do ogniw SOFC wykorzystującej piankę metalową ze stopu
niklowo-chromowo-aluminiowego. Wstępne testy prototypu wykazały stabilną
pracę w wysokich temperaturach.
Dalsze prace projektu EVOLVE zostaną skoncentrowane na zbudowaniu
prototypu całego ogniwa SOFC z nową anodą, a docelowo powieleniu go w
większej skali dla potrzeb testów przygotowawczych przed wdrożeniem
przemysłowym. Prace postępują zgodnie z planem i powinny już w
niedalekiej przyszłości zaowocować stworzeniem bardziej niezawodnych
ogniw paliwowych ze stałym tlenkiem.