Poprawa wydajności napędu może zredukować zużycie paliwa i poziom emisji w sektorze transportu powietrznego. Nowatorskie koncepcje, takie jak wielokrotne systemy napędu rozproszonego, i integracja napędu z kadłubem mogą pomóc osiągnąć te cele.
Zmniejszanie zależności od kurczących się zasobów paliw kopalnych
stanowi jeden z kluczowych priorytetów UE, którego realizacja pomoże
również obniżyć poziom szkodliwych emisji i wpływ na środowisko.
Nowatorskie koncepcje napędowe są przedmiotem intensywnych badań
prowadzących do realizacji tych celów w sektorze lotnictwa.
Zaobserwowano, że hybrydowe źródła energii obniżają zapotrzebowanie
energetyczne. Obejmują one napęd rozproszony wykorzystujący liczne
urządzenia napędowe lub tzw. kadłub napędowy, w którym zespół silnikowy
jest w pełni lub częściowo wbudowany w kadłub samolotu. Opierają się one
na wypełnianiu strumienia nadążającego i pochłanianiu warstwy
przyściennej (BLI), technikach powszechnie stosowanych w konstrukcji
torped, pocisków odrzutowych i okrętów. Systemy zasysają powietrze przy
warstwie przyściennej między pociskiem a płynem (powietrzem lub wodą), w
sposób ciągły zasilając energią strumień nadążający i minimalizując
utratę energii kinetycznej.
Te źródła energii nie były dotąd badane metodą implementacji
praktycznej w autentycznych systemach lotniczych. Finansowany przez UE
projekt "Distributed propulsion and ultra-high by-pass rotor study at
aircraft level" (
DISPURSAL)
został zainicjowany, by uzupełnić tę lukę. Naukowcy przyjęli podejście
całościowe, oceniając architektury komponentów, kwestie integracji
silnika z samolotem oraz ogólny wpływ na osiągi samolotu i poziom
emisji. Ostatecznie planują dostarczyć plan rozwoju technologii
ustanawiający napęd rozproszony jako zatwierdzoną opcję, która pozwoli
poprawić zrównoważoność transportu powietrznego i konkurencyjną pozycję
przemysłu.
Do przetestowania koncepcji napędu rozproszonego, ze wstępnej puli
potencjalnych technologii, zespół wybrał hybrydowe połączenie skrzydła z
kadłubem o licznych śmigłach BLI w górnej części kadłuba. Koncepcja
kadłuba napędowego zostanie przetestowana z zamontowanym na ogonie
śmigłem BLI, które okrąża kadłub i jest zasilane przez turbinę gazową w
stożku w ogonie kadłuba. Konstrukcja ta obejmuje także dwa nowoczesne i
ekonomiczne (o ultrawysokim współczynniku dwuprzepływowości) silniki
turbowentylatorowe zainstalowane pod skrzydłem dla redundancji.
Efekt działania BLI oceniono przy użyciu danych CAD i obszernych
analiz obliczeniowych dynamiki płynów, uzyskując obiecujące rezultaty. W
ostatecznej fazie naukowcy zoptymalizują konstrukcje i przeprowadzą
ewaluację końcową, która pozwoli na ocenę poprawy wydajności kołowej.
Zespół DISPURSAL liczy na to, że uda mu się zademonstrować duży
spadek w zużyciu paliwa i poziomach emisji, jakie prezentują technologie
mające uzyskać poziom 6 gotowości technologicznej do 2030 r.