Harmonizacja międzynarodowego prawa morskiego

Rozwój budowli morskich prowadzi do wzrostu liczy eksplozji, pożarów i wycieków, które są bardzo szkodliwe dla ludzi, środowiska i gospodarki. Celem pewnego unijnego projektu było opracowanie międzynarodowych ram prawnych regulujących konstrukcje morskie.

Każde z państw członkowskich posiada własne przepisy regulujące działalność przemysłu morskiego. Efektem są duże różnice dotyczące zasad bezpieczeństwa, takich jak zapobieganie wypadkom, łagodzenie skutków awarii i odpowiedzialność prawna.

Aby umożliwić lepsze zarządzanie oceanami, uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu OFFSHORELAW zaproponowali ujednolicone standardy na rzecz globalnie wiążącego systemu prawnego regulującego działalność sektora morskiego.

Zidentyfikowano wielostronne traktaty w sprawie ochrony środowiska i bezpieczeństwa morskiego na poziome globalnym, krajowym i lokalnym, a następnie przeanalizowano je pod kątem potencjalnych kolizji i rozbieżności. Następnie przeanalizowano umowy regionalne i dwustronne dotyczące transgranicznej eksploatacji zasobów na spornych obszarach.

Badano budowę, zarządzanie oraz demontaż lub opuszczanie instalacji morskich, głównie w przemyśle naftowo-gazowniczym. Wyniki pokazały, że międzynarodowe standardy i zasady różnią się znacząco, a niektóre kwestie prawne nie są w ogóle regulowane w skali globalnej. Ustalono także, że interesariusze z sektora prywatnego, w tym przemysł morski, wpływają na prawodawstwo pozytywnie lub negatywnie, zależnie od swoich interesów.

Unijne standardy bezpieczeństwa instalacji morskich albo w ogóle nie istniały, albo były stosowane w sposób niespójny. Ograniczenia istniejących ram prawnych znacznie utrudniają rozwiązywanie sporów dotyczących instalacji morskich.

Inwestorom prywatnym i prawodawcom zaproponowano narzędzia umożliwiające regulowanie działalności branży morskiej.

Dzięki projektowi OFFSHORELAW tworzone są jednolite przepisy dotyczące przemysłu morskiego. Globalne ramy powinny pomóc w ochronie organizmów morskich oraz w bardziej zrównoważonej eksploatacji oceanów.

opublikowano: 2015-04-02
Komentarze


Polityka Prywatności