Harmonizacja międzynarodowego prawa morskiego
Rozwój budowli morskich prowadzi do wzrostu liczy eksplozji, pożarów i wycieków, które są bardzo szkodliwe dla ludzi, środowiska i gospodarki. Celem pewnego unijnego projektu było opracowanie międzynarodowych ram prawnych regulujących konstrukcje morskie.
Każde z państw członkowskich posiada własne przepisy regulujące
działalność przemysłu morskiego. Efektem są duże różnice dotyczące zasad
bezpieczeństwa, takich jak zapobieganie wypadkom, łagodzenie skutków
awarii i odpowiedzialność prawna.
Aby umożliwić lepsze zarządzanie oceanami, uczestnicy finansowanego
ze środków UE projektu OFFSHORELAW zaproponowali ujednolicone standardy
na rzecz globalnie wiążącego systemu prawnego regulującego działalność
sektora morskiego.
Zidentyfikowano wielostronne traktaty w sprawie ochrony środowiska i
bezpieczeństwa morskiego na poziome globalnym, krajowym i lokalnym, a
następnie przeanalizowano je pod kątem potencjalnych kolizji i
rozbieżności. Następnie przeanalizowano umowy regionalne i dwustronne
dotyczące transgranicznej eksploatacji zasobów na spornych obszarach.
Badano budowę, zarządzanie oraz demontaż lub opuszczanie instalacji
morskich, głównie w przemyśle naftowo-gazowniczym. Wyniki pokazały, że
międzynarodowe standardy i zasady różnią się znacząco, a niektóre
kwestie prawne nie są w ogóle regulowane w skali globalnej. Ustalono
także, że interesariusze z sektora prywatnego, w tym przemysł morski,
wpływają na prawodawstwo pozytywnie lub negatywnie, zależnie od swoich
interesów.
Unijne standardy bezpieczeństwa instalacji morskich albo w ogóle nie
istniały, albo były stosowane w sposób niespójny. Ograniczenia
istniejących ram prawnych znacznie utrudniają rozwiązywanie sporów
dotyczących instalacji morskich.
Inwestorom prywatnym i prawodawcom zaproponowano narzędzia umożliwiające regulowanie działalności branży morskiej.
Dzięki projektowi OFFSHORELAW tworzone są jednolite przepisy
dotyczące przemysłu morskiego. Globalne ramy powinny pomóc w ochronie
organizmów morskich oraz w bardziej zrównoważonej eksploatacji oceanów.
opublikowano: 2015-04-02