Według
Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) interakcje
aerozol–chmury stanowią największą niewiadomą w modelach prognozowania
zmian klimatu. Bardzo cenne w tym przypadku byłoby rozeznanie się w
najnowszych, szybkich postępach w dziedzinie narzędzi do teledetekcji
związanych z lidarem, radarem i radiometrią. Niestety obecne programy
nauczania na poziomie uniwersyteckim nie przewidują szkolenia z zakresu
tych ważnych technik.
W projekcie "Initial training for atmospheric remote sensing" (ITARS)
prowadzone są prace nad stworzeniem ogólnoeuropejskiego programu kursów
i szkoleń dla nowego pokolenia naukowców w sektorze akademickim i
prywatnym. Dzięki wsparciu UE konsorcjum przyczynia się do poprawy
zrozumienia i parametryzacji procesów zachodzących między aerozolami a
chmurami w modelach atmosferycznych.
ITARS usprawnia synergistyczne użycie różnych systemów czujników za
sprawą swojego dobrze zdefiniowanego programu badawczego. Stypendyści
stali się ekspertami w wykorzystywaniu jednej technologii, jednak
potrafią połączyć ją także z co najmniej jednym instrumentem.
Projekt rozpoczęto bardzo dynamicznie od trzydniowych warsztatów
obejmujących wykłady prowadzone przez wszystkich głównych badaczy oraz
od szkoły letniej, podczas której koncentrowano się na instrumentach i
algorytmach wykorzystywanych do interpretacji pomiarów. Uniwersalne
umiejętności stanowią ważne uzupełnienie umiejętności technicznych, gdy
chodzi o sukces zawodowy, dlatego stypendystom zaoferowano także szereg
specjalistycznych kursów w dziedzinie komunikacji naukowej i mentoring
dla doktorantów. Kolejne szkolenie w zakresie umiejętności pisania
zaplanowano na marzec 2015 r. Zespół bada dobrze znaną platformę do
nauki Blackboard, której wszyscy członkowie wnoszą stały wkład w formie
seminariów internetowych. W drugim okresie realizacji projektu odbyła
się kolejna letnia szkoła i dwie wspólne kampanie pomiarowe
zorganizowane w dużej mierze przez samych stypendystów. Spotkania te
były podsumowaniem programów badawczych i szkoleniowych.
Wydarzenia sieciowe i cotygodniowe e-seminaria stanowią wartościowe
forum umożliwiające prezentację badań, szczegółowe przedstawienie
rezultatów i wymianę pomysłów. Wszystkie sesje są dostępne za
pośrednictwem platformy Blackboard.
W ramach projektu przyczyniono się do podnoszenia świadomości opinii
publicznej na temat zmiany klimatu i potencjalnych skutków tego
zjawiska. Tymczasem projekt kieruje uwagę na profesjonalnych
interesariuszy i potencjalne możliwości kariery dla stypendystów. W
październiku 2015 r. stypendyści projektu ITARS zaprezentują się podczas
Światowej Wystawy Technologii Meteorologicznej w Brukseli, ważnym
miejscu spotkań środowiska przemysłowego i akademickiego
zainteresowanego dziedziną teledetekcji atmosferycznej. W wydarzeniu
końcowym przedstawione zostaną działania stypendystów na rzecz
społeczności naukowej, wytwórców instrumentów meteorologicznych i
mediów. Na horyzoncie ukazuje nam się nowa epoka obserwacji i wiedzy na
temat interakcji aerozol–chmury, które przyczynią się do modelowania
klimatu.