Leśna biomasa
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się opracowaniem rozwiązań w zakresie maszynerii, transportu i informatyki w celu usprawnienia europejskiego łańcucha dostaw drewnianych materiałów wsadowych.
Unijna strategia klimatyczna i energetyczna na rok 2020 przewiduje zwiększanie wykorzystania biomasy leśnej jako odnawialnej alternatywy dla paliw kopalnych. Projekt "Innovative and effective technology and logistics for forest residual biomass supply in the EU" (INFRES) zajął się opracowaniem rozwiązań zwiększających wydajność dostarczania biomasy, otwierając tym samym nowe kierunki realizacji celów unijnych w zakresie energii odnawialnej.
Projekt INFRES tworzy w szczególności innowacyjne rozwiązania technologiczne i logistyczne do zbierania, transportowania i składowania materiału. Postępy powinny przynieść korzyści dla ciepłownictwa, energetyki i biorafinerii.
Projekt INFRES poszukuje nowych rozwiązań zmniejszających zużycie paliwa, na przykład rębaków do drewna pozwalających o 20% zmniejszyć wykorzystanie energii z paliw kopalnych w łańcuchu dostaw biomasy leśnej. Nowatorskie narzędzia do zarządzania logistyką są ukierunkowane na ograniczanie nie tylko strat surowca, ale również emisji dwutlenku węgla w procesie dostarczania materiału wsadowego. Wprowadzenie większych ciężarówek umożliwiających przewożenie nawet 90 ton zrębków drewnianych pozwoli zmniejszyć koszty transportu biomasy. Ponadto zastosowanie technologii hybrydowych w rębakach do drewna oznacza mniejsze zużycie paliwa.
Na podstawie szczegółowych ocen technologicznych i analiz logistycznych partnerzy projektu stwierdzili, że optymalizacja suszenia przechowywanej biomasy przynosi wymierne korzyści ekonomiczne. Pozwala to wybierać optymalny moment dostawy, na przykład przystępując do zrębkowania i transportu dopiero po osiągnięciu odpowiedniej suchości. Badania nad jakością zrębków uzyskiwanych z karp drzew ujawniły możliwość usuwania dużych ilości piasku i ziemi w celu zwiększenia wydajności transportu.
Maszynerię stworzoną w ramach projektu sprawdzono w rzeczywistych środowiskach roboczych w różnych częściach Europy. Opracowano między innymi rębaki, głowice zrębowe do drewna energetycznego, nowe wzorce wyrębu, metody zbierania pozostałości i procesy zrębkowania w terminalu. Dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju projekt INFRES określił wpływ ekologiczny, ekonomiczny i społeczny nowych rozwiązań. Uwzględniono przy tym scenariusze dla różnych źródeł paliwa, metod, technologii i odległości transportu.
Szacuje się, że wykorzystanie pozostałości biomasy leśnej jako źródła energii skutecznie przyczyni się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i energetycznych UE. Zrównoważone i stałe dostarczanie materiału wsadowego ma zatem kluczowe znaczenie dla długoterminowych perspektyw stosowania technologii bazujących na biomasie, a jednocześnie dla zwiększania konkurencyjności gospodarki europejskiej.
opublikowano: 2015-04-16