Przemysł lotniczy zobowiązał się zapewnić zerowy wzrost emisji dwutlenku węgla do 2020 roku. Wykorzystanie odnawialnych biopaliw lotniczych jest kluczową strategią na drodze do realizacji tego celu. Pomimo istnienia wielu łańcuchów wartości dla biopaliw, skala ich działania pozostaje niewielka, a siła ich oddziaływania nie jest na tyle duża, aby przesunąć granice technologiczne i logistyczne w kierunku pełnej komercjalizacji.
Zwrócenie uwagi na odnawialne paliwa jest celem projektu finansowanego ze środków UE "Initiative towards sustainable kerosene for aviation" (
ITAKA). Zadaniem partnerów projektu jest wspieranie rozwoju biopaliw lotniczych w sposób zrównoważony pod kątem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym oraz przygotowanie istniejących technologii i infrastruktury na przyjęcie nowych rozwiązań.
Członkowie projektu wyprodukują taką ilość odnawialnego biopaliwa rakietowego, aby możliwe było jego przetestowanie w istniejących systemach logistycznych i w ramach zwykłej eksploatacji w UE. Jako pierwszy tego typu projekt w UE, ITAKA łączy podaż z popytem, tworząc związki handlowe pomiędzy hodowcami materiału wsadowego, producentami biopaliw, dystrybutorami i użytkownikami końcowymi.
Celem projektu ITAKA jest olej lniankowy jako najlepszy odnawialny materiał wsadowy, który może być szybko wyprodukowany w ilościach niezbędnych do produkcji paliwa lotniczego na skalę europejską. Olej jest konwertowany w procesie przetwarzania estrów i kwasów tłuszczowych na paliwo lotnicze typu drop-in, co oznacza, że nie są konieczne żadne modyfikacje układu zasilania paliwem. Zużyty olej kuchenny również jest badany pod kątem jego wykorzystania jako biopaliwa rakietowego.
Naukowcy zajęli się jak dotąd poprawą kluczowych aspektów uprawy lnianki, tj. produktywnością i wykorzystaniem gruntów, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju ekonomicznego, społecznego i środowiskowego. W odniesieniu do technologii konwersji, ITAKA wybrała metodę krakingu termicznego i katalitycznego jako ścieżki poprawy jakości zużytego oleju. W tym celu powstaje nowa jednostka pilotów. Trwają już pierwsze przygotowania do ustalenia, na ile możliwe jest dostosowanie certyfikacji biopaliwa rakietowego tak, aby proces dystrybucji w dół strumienia był bardziej wydajny.
Pionierskim rozwiązaniem proponowanym przez projekt ITAKA będzie dystrybucja biopaliw zwykłymi kanałami na europejskich lotniskach, co pomoże zwiększyć żywotność ekonomiczną biopaliw. Projekt realizuje również założenia europejskiego planu wykorzystania zaawansowanych biopaliw w lotnictwie (European Advanced Biofuels Flight Path), dotyczące produkcji dwóch milionów ton odnawialnego paliwa do wykorzystania przez samoloty do 2020 roku.