Analiza spalin śmigłowców
UE działa na rzecz zmniejszenia emisji związanych z transportem lotniczym. Założenia te dotyczą zarówno wiropłatów, jak i samolotów, dlatego też pomiary i modele emisji spalin ze śmigłowców mają podstawowe znaczenie dla ich realizacji.
Komercyjne wykorzystanie wiropłatów najprawdopodobniej będzie zwiększać
się w najbliższych latach. Wiropłaty będą służyły do transportu między
heliportami i lotniskami, między miastami i lotniskami, a nawet między
wyspami o słabo rozwiniętej infrastrukturze a lądem. Aby uczynić
transport przy pomocy śmigłowców bardziej ekologicznym, UE jest
zainteresowana zidentyfikowaniem i opracowaniem przyjaznych dla
środowiska torów lotu. Powinny one umożliwić zmniejszenie zużycia paliwa
— bezpośrednio powiązanego z emisjami dwutlenku węgla (CO2) — oraz
emisji tlenków azotu (NOx).
Aby zidentyfikować odpowiednie tory lotu, naukowcy musieli w pierwszej kolejności dokładnie poznać wielkości emisji podczas lotu wiropłatu w różnych warunkach. W ramach unijnego projektu "Methodologies and applications of emission measurements on rotorcraft" (MAEM-RO) stworzono bazę danych emisji spalin uzyskanych przy pomocy modeli numerycznych specjalnie skonstruowanego silnika wiropłatowego ogólnego typu. Wyniki analiz numerycznych porównano z wynikami szeroko zakrojonych doświadczeń wykorzystujących pomiary emisji w śmigłowcu Agusta Westland Pzl SW4 w czasie kilku lotów.
Ponieważ ta dziedzina badań jest zupełnie nowa, brak jest unormowanych praktyk czy technik analizy danych. Naukowcy wykorzystali swoje rozległe doświadczenie w zakresie pomiarów spalin pochodzących ze stacjonarnych turbin gazowych oraz najlepsze praktyki dotyczące pomiarów na silnikach lotniczych.
W oparciu o te wytyczne uczeni uzyskali dokładne pomiary emisji tlenku węgla, CO2, NOx, węgla organicznego i dwutlenku siarki podczas lotów testowych. Dzięki tej wiedzy mogli przygotować raport na temat optymalizacji torów lotu pod kątem ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko.
Uczestnicy projektu MAEM-RO wkroczyli na nowe terytorium, opracowując metodę pomiaru spalin oraz sposób na wykorzystanie jej w niekonwencjonalnych zastosowaniach śmigłowców w celu analizy zanieczyszczeń obecnych w spalinach podczas lotu maszyny. Transport lotniczy, w przeciwieństwie do na przykład elektrowni, emituje zanieczyszczenia bezpośrednio do atmosfery. Można to porównać do wstrzykiwania leku zamiast przyjmowania go doustnie. Metody te powinny być zatem dla przemysłu lotniczego przydatnym narzędziem umożliwiającym określanie wpływu lotów na atmosferę.
opublikowano: 2015-05-27