Statki odpowiadają za blisko 5% światowych emisji dwutlenku węgla. W ramach unijnej inicjatywy tworzone są strategie inteligentnego zarządzania energią, które pozwolą na poprawę efektywności energetycznej statków.
Statki towarowe mają duży udział w emitowaniu gazów cieplarnianych.
Usprawnienie pokładowych systemów sterowania pracą silnika i zarządzania
energią nie tylko pozwoliłoby obniżyć emisje, ale także otworzyłoby
nowe możliwości przed europejskimi przedsiębiorstwami.
Finansowany ze środków UE projekt "Innovative energy management system for cargo ship" (
INOMANS2HIP) ma na celu opracowanie systemu zarządzania uwzględniającego wszystkie źródła energii. Rolą tego systemu jest gromadzenie i analizowanie danych uzyskiwanych z silnika w czasie rzeczywistym, optymalizacja zapotrzebowania energetycznego, a także redukcja zanieczyszczeń i kosztów. Projekt obejmuje zarówno sprawdzone technologie, jak i innowacyjne rozwiązania.
Prace rozpoczęto od przeanalizowania obecnych i przyszłych europejskich czynników stymulujących zmiany, w tym przepisów i rozporządzeń. Budowę statków towarowych oceniono pod względem napędu i systemów elektrycznych.
Zgromadzono dane na temat istniejących towarowców, pochodzące z aktualnych bibliotek. Przygotowano charakterystykę energetyczną różnych urządzeń okrętowych. Opracowano narzędzie symulacyjne do analizy bilansu energetycznego.
Do przetestowania technologii wybrano towarowiec pływający ze Zjednoczonego Królestwa do Niderlandów. Zgromadzono dane pokładowe, które zostaną wykorzystane w aktualnie opracowywanych zaawansowanych modelach i architekturach.
Zbadano różne systemy energetyczne stosowane na towarowcach i zebrano dane na potrzeby analiz środowiskowych i oceny ryzyka.
Projekt INOMANS2HIP przyczyni się do budowy bardziej energooszczędnych i niskoemisyjnych statków towarowych. Pomagając w ograniczeniu emisji, zużycia paliwa i związanych z tym kosztów, projekt przyczyni się też do poprawy konkurencyjności morskiego sektora transportowego w Europie.