Ocenia się, że energia jądrowa przyczyni się do odwęglenia europejskiego
systemu energetycznego oraz do realizacji ważnego celu, jakim jest
zmniejszenie zależności od paliw kopalnych. Jednak na ten moment brakuje
miejsc trwałego unieszkodliwiania niebezpiecznych odpadów
radioaktywnych.
W ramach projektu
LUCOEX (Large underground concept experiments) opracowano cztery różne koncepcje składowisk z zamiarem stworzenia rozwiązań wspierających budowę składowisk w skałach macierzystych na różnych z punktu widzenia geologicznego obszarach Europy.
Przedstawiciele wiodących organizacji zajmujących się gospodarką odpadami radioaktywnymi z Finlandii, Francji, Szwecji i Szwajcarii spotkali się, aby omówić sposoby składowania odpadów pod warstwą skały zwięzłej.
W ramach projektu LUCOEX zademonstrowano studium wykonalności technicznej dla bezpiecznej i niezawodnej konstrukcji, produkcji komponentów, instalacji i uszczelnienia galerii, w których składowane będą odpady.
Konstrukcja instalacji potwierdzających słuszność koncepcji weszła już w fazę końcową. W Szwecji, naukowcy z powodzeniem opracowali system dryfu, udoskonalili maszyny do instalacji oraz wyprodukowali wszystkie komponenty instalacji z wykorzystaniem procesu sztucznego zwilżania. Ponadto, rozpoczęto testy pęcznienia buforu w pełnej skali, aby zbadać zachowanie bufora bentonitowego w dryfie.
Po zakończeniu fazy projektowania oprzyrządowania i grzejnika oraz po wykonaniu testów zgodności, naukowcy francuscy zainstalowali oprzyrządowanie na obudowie i grzejnikach. Kolejne zadanie polegać będzie na przeprowadzeniu symulacji indukcji ciepła przez opakowania odpadów z materiałów wykazujących reakcje egzotermiczne z zamiarem osiągnięcia temperatury 90 stopni Celsjusza na styku skała-obudowa.
W Szwajcarii, naukowcy z powodzeniem wydrążyli tunel do składowania o głębokości 50 metrów. Ponadto, zrealizowali ważne prace dotyczące optymalizacji produkcji materiału buforu oraz produkcji niezbędnych maszyn. Kolejnym krokiem będzie zainstalowanie w tunelu trzech grzejników, zasypanie tunelu glinką bentonitową i uszczelnienie całości za pomocą betonowych korków.
Na koniec, naukowcy fińscy wykorzystali zaawansowane techniki, aby osiągnąć wymaganą precyzję przy instalacji bloków bufora bentonitowego w otworze. Pojazd do instalacji kanistra jest już gotowy, podobnie jak pierwsze testowe lokalizacje naziemne i podziemne.
Wyniki projektu LUCOEX zostały zaprezentowane na kilku konferencjach i warsztatach.