Nauki fizyczne i o środowisku

Wyniki nowych badań pokazują, że silne trzęsienia ziemi, takie jak te, które doszczętnie zniszczyły Chile w 2010 r. i Japonię w 2011 r., częściej występują w czasie pełni i nowiu Księżyca – powtarzających się co miesiąc okresów, kiedy oddziaływanie sił pływowych jest najsilniejsze.
Finansowani ze środków UE naukowcy badają, jak zmieniający się klimat wpływa na bzygowate, które naśladują pszczoły i osy, oraz na ewolucyjne następstwa tych zmian.
Znajdująca się w odległości niemal 11 000 lat świetlnych niedawno odkryta gwiazda może przynieść unijnym astronomom nowe wskazówki, jak powstają najbardziej masywne gwiazdy we wszechświecie.
Techniki detekcji magnetycznej służą partnerom finansowanego ze środków UE projektu GEOPLATE do poszerzania wiedzy o przeszłości tektonicznej Ziemi, oferując jednocześnie narzędzia pomocne w lokalizowaniu przyszłych zasobów naturalnych.
Po nowotworach, chorobach serca i ostrych infekcjach układu oddechowego, naukowcy być może odkryli właśnie kolejną konsekwencję zanieczyszczeń dla zdrowia człowieka – chorobę Alzheimera. Znaleźli w mózgu człowieka mikroskopijne cząstki magnetyczne pochodzące z zanieczyszczonego powietrza i powiązali je z wytwarzaniem wolnych rodników, które kojarzy się z kolei z niechlubną postacią otępienia.
Pierwsze wyniki finansowanego ze środków UE projektu DACCIWA ujawniły, że na jakość powietrza w regionie Afryki Zachodniej istotny wpływ ma spalanie węgla drzewnego, śmieci i odpadów z rolnictwa.
Finansowani ze środków UE naukowcy zaprezentowali zestaw narzędzi, który podniesie energooszczędność systemów komputerowych, zwiększając 54-krotnie efektywność agregacji dużych strumieni danych w porównaniu do standardowych implementacji.
Czy dobrze spaliście w nocy z czwartku, 18 sierpnia, na piątek, 19 sierpnia? Może kogoś trapił szczególnie sugestywny koszmar senny, albo z niewiadomych powodów obudził się wyjątkowo wcześnie. Tamtej nocy księżyc w pełni było wyjątkowo duży. Według ludowych przesądów księżyc w pełni potrafi zamieniać ludzi w wilkołaki – ale zwykle, co znacznie mniej ekscytujące, jest zwiastunem niespokojnego snu.
Naukowcy z finansowanego ze środków UE projektu VUELCO ustalili, że gromadzenie się magmy 6 kilometrów pod kalderą Ilopango w Salwadorze oznacza, że stolicy kraju – San Salvador – mogą zagrażać przyszłe erupcje wulkanu.
Wyniki finansowanych ze środków UE badań pokazują, że polityka w sprawie zmiany klimatu koncentrująca się wyłącznie na jej łagodzeniu, bez uwzględnienia kosztów przystosowywania się i szkód resztkowych, może skutkować niezamierzonymi nierównościami.
W toku badań prowadzonych w ramach finansowanego ze środków UE projektu TERRAGEN ustalono, że fragmentacja lasów doprowadziła do uszczuplenia populacji gatunków wrażliwych na zmiany światła, wilgoci i temperatury.
Zakończony w kwietniu 2016 r. projekt BIO4MAP wprowadza właśnie na rynek nowy typ zrównoważonego opakowania żywności. Konsorcjum zapowiada znaczące wydłużenie okresu przydatności do spożycia makaronów i serów, koszt niższy o 25% w stosunku do alternatyw oraz ograniczony nawet o 29% ślad środowiskowy i węglowy.
Dokładne prognozowanie wiatrów i fal jest kluczowe w codziennym zarządzaniu operacjami na obszarze wód przybrzeżnych i wybrzeżu, oraz odgrywa kluczową rolę w systemach zarządzania wybrzeżami. Finansowani przez UE naukowcy stworzyli w związku z tym realistyczne modele fal morskich oraz włączyli je do dokładnego globalnego prognozowania klimatycznego.
Recycling odpadów jądrowych może zwiększyć zrównoważenie i bezpieczeństwo produkcji energii jądrowej. Naukowcy stworzyli techniki zmniejszania długoterminowej radioaktywności odpadów poprzez ponowne wykorzystanie w reaktorach nowej generacji.
Celem pewnej unijnej inicjatywy było ograniczenie szkód wyrządzanych lasom sosnowym w Portugalii przez węgorka sosnowca, inwazyjny gatunek nicieni.
Dla badaczy Ziemi oczywiste jest, że wiele części skorupy ziemskiej pochodzi ze spodnich warstw płaszcza ziemskiego. Czas powstawania nowej skorupy i zawracania do obiegu skorupy starej okazuje się jednak trudną do zbadania kwestią.
Naukowcy z UE z powodzeniem zaprojektowali innowacyjny system przechowywania skoncentrowanej słonecznej energii cieplnej. Opracowana koncepcja reaktora może wnieść rzeczywisty wkład w realizację ambitnych unijnych celów w zakresie energii i przeciwdziałania zmianom klimatu.
Metale uwolnione do atmosfery w wyniku działalności człowieka stanowią znaczne ryzyko dla ekosystemów i zdrowia ludzi. Małe, zawieszone w powietrzu cząstki o średnicy poniżej 10 mikronów mogą być wdychane, trafiać do pęcherzyków płucnych i je uszkadzać.
Akumulatory litowo-jonowe zrewolucjonizowały przenośną elektronikę konsumencką, od aparatów fotograficznych, poprzez telefony, aż po laptopy. Walidacja wyników testów bezpieczeństwa większych, wysokoenergetycznych instalacji otworzyła drogę do zastosowań stacjonarnych na równie szeroką skalę.
Region śródziemnomorski wspiera bogactwo różnorodnej fauny i flory morskiej podlegającej ochronie. W ramach finansowanej przez UE inicjatywy badano optymalne sposoby oznaczania tych obszarów jako objętych ochroną morską i zarządzania nimi.
W ramach projektu UE rozważano przyjęcie w Europie amerykańskiego programu finansowania technologii ekologicznych opartego na podatkach. Program okazał się skuteczny w Kalifornii, a zespół zalecał zastąpienie nim programów subsydiowania.
UE nie dysponuje planem działania, który określałby narzędzia, z jakich może korzystać Unia, oraz sposoby ich wykorzystania w celu ochrony bioróżnorodności mórz w regionie Arktyki. W ramach pewnej unijnej inicjatywy przeanalizowano zdolność Europy do rozwiązywania tego rodzaju problemów.
Bezpieczeństwu systemów kanalizacyjnych i systemów zaopatrzenia w czystą wodę pitną zagraża wiele różnych czynników. Inicjatywa UE zmieniła sposób świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych oraz zarządzania nimi poprzez umożliwienie przedsiębiorstwom wodno-kanalizacyjnym projektowania innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.
Prawie 80 procent odpadów plastikowych zanieczyszczających morza pochodzi z niezabezpieczonych wysypisk śmieci. Szacuje się, że co roku ok. 20 mln ton plastikowych opakowań, trafia do oceanów i niszczy środowisko. Takie działanie może spowodować katastrofę ekologiczną.
Większa część europejskiej (i światowej) bioróżnorodności składa się z owadów, jednak niewiele wiadomo na temat ich dystrybucji i liczebność oraz zagrożeń, przed jakimi stają. Brak wiedzy jest szczególnie niepokojący, jeżeli chodzi o gatunki zapylające, takie jak pszczoły, motyle i bzygi, a także o korzyści, jakie zapylanie przynosi społeczeństwu.