Profesora Bena Greena bez reszty pochłania czysta matematyka. Zapytany,
na czym opiera się współczesne społeczeństwo, prawdopodobnie obstawałby
przy zdolności ludzkości do rozwiązywania problemów I przekazywania
wiedzy kolejnym pokoleniom. Ten trzydziestosiedmioletni matematyk może
pochwalić się wkładem w obydwa te aspekty: w czasie Międzynarodowego
Kongresu Matematyków
ICM który
odbędzie się w tym roku w Seulu (Korea Południowa), poprowadzi on sesję
plenarną, co z dumą określa jako szczyt swojej kariery. A dzięki
grantowi Europejskiej Rad ds. Badań Naukowych (ERC), profesor Green
stwarza młodym matematykom szansę na ujawnienie swoich talentów.
Jeżeli natkniecie się na profesora Greena na Uniwersytecie
Oksfordzkim (Wielka Brytania), istnieje duże prawdopodobieństwo, że
będzie on akurat pochłonięty pracą nad swoim pięcioletnim grantem
badawczym ERC poświęconym „przybliżonej strukturze algebraicznej” (ang.
Approximate Algebraic Structure, AAS). W ramach tego projektu prof.
Green analizuje, co dzieje się, kiedy aksjomaty wykorzystane do
zdefiniowania różnych obiektów matematycznych, takich jak grupy (zbiory
składające się ze zbiorów elementów oraz dodatkowo operacji
spełniających określone warunki) czy wielomiany (wyrażenia złożone ze
zmiennych I współczynników), zostają osłabione I w rezultacie dają swoje
tak zwane „przybliżone” warianty. Ten problem, będący czarną magią dla
laika, ma kluczowe znaczenie dla ważnych zagadek matematycznych, takich
jak liczenie konfiguracji liczb pierwszych, a także rozmaite praktyczne
zastosowania. Z perspektywy profesora Greena zagadnienie to jest samo w
sobie interesujące, podobnie jak każda inna łamigłówka matematyczna, z
którą się zmierzył w trakcie swojej kariery.
Najznamienitsza forma pochwały
„Jestem czystym matematykiem I motywują mnie pytania matematyczne,
które są naturalne I piękne, a nie konkretne zastosowania. Historia nie
raz już pokazała, że tworzona w ten sposób matematyka może zaowocować
później niezwykle szerokim wachlarzem istotnych zastosowań, aczkolwiek
nie sądzę, aby ta myśl była motorem działania dla większości
matematyków. W ramach czystej matematyki zajmuję się raczej
rozwiązywaniem konkretnych problemów niż tworzeniem teorii, aczkolwiek
dosyć szeroka teoria powstała na bazie wspólnych prac, jakie prowadziłem
między innymi z Terencem Tao” – wyjaśnia.
Terence Tao to wieloletni współpracownik profesora Greena, który został wyróżniony w 2014 roku nagrodą
Breakthrough Prize
– ufundowaną przez duże przedsiębiorstwa I niejakiego Marka Zuckerberga
– za swój dorobek. Najwyższa nagroda? „Ucieszyłem się z sukcesu
Terence'a. Jak przypuszczam, głównym celem tej nagrody jest podniesienie
prestiżu najlepszych matematyków wśród szerszego grona odbiorców. Mam
nadzieję, że podniesie się status samej matematyki – a nie jedynie
nagrodzonych osobowości”.
Ben Green jest jednym z tych matematyków,
dla których najcenniejszą nagrodą jest uznanie dla ich pracy. Jako
wielki zaszczyt traktuje on zbliżający się wykład plenarny, który
wygłosi 19 sierpnia w czasie ICM, I raczej się nie myli, zważywszy na
listę prelegentów z poprzednich lat, na której znaleźli się
najsłynniejsi matematycy XX w.
„Ktoś kiedyś zasugerował mi, że
matematycy zazwyczaj pracują dla niechętnej aprobaty garstki innych
matematyków. Jest w tym ziarnko prawdy – mieć w dorobku coś, co cieszy
się uznaniem innych matematyków, to dla mnie najznamienitsza forma
pochwały” – mówi prof. Green.
Niesienie kaganka oświaty
Istnieje
jednak także inna forma dokonań, która przemawia do wybitnego
matematyka: budzenie zainteresowania matematyką I pomoc młodym adeptom w
zaistnieniu w tym środowisku. Prof. Green wygłasza wykłady dla
szerokiej publiczności, a jego grant ERC, zatytułowany „AAS”, jest w
znacznej części przeznaczony na finansowanie absolwentów studiów
matematycznych ze stopniem doktora. „Granty od organizacji takich jak
ERC umożliwiają nam przyciąganie niezwykle utalentowanych ludzi do pracy
w Europie” – zauważa prof. Green.
Dzięki „AAS” matematyk zbudował swój zespół w Oksfordzie I cieszy
się z korzyści, jakie przynoszą wymiany między partnerami, które z kolei
przekładają się na szybkość czynionych postępów. Niektórzy z członków
zespołu odnieśli już pierwsze sukcesy w swoich krótkich karierach.
„Nasi
studenci mogą rywalizować z najlepszymi obojętnie skąd. Być może to
nasz system edukacji wpaja im cechy, takie jak niezależność I
kreatywność, które nie wszędzie na świecie są tak wysoko cenione I które
z pewnością trudno jest zmierzyć” – zauważa prof. Green. Podczas gdy
niektórzy decydenci utyskują na „słabe wyniki” uczniów w matematyce,
profesor Green jest przekonany, że dziedzinę tę czeka obiecująca
przyszłość, pod warunkiem że sprosta się pewnym wyzwaniom.
„Matematyka
już cieszy się dosyć wysokim prestiżem w mediach I niezwykle budująca
jest różnorodność dobrze napisanych artykułów naukowych I wykładów
otwartych. Jednak nadal daleko nam do sytuacji, w której rola matematyki
jako fundamentu współczesnego życia byłaby powszechnie doceniana. Duża
część mediów I opinii publicznej nadal postrzega matematyków jako
‘speców’ pracujących nad rzeczami, których I tak nikt nie zrozumie” –
ubolewa prof. Green.
Pośród pierwszych działań naprawczych mogłoby
się znaleźć, zdaniem profesora, większe docenienie nauczycieli poprzez
wyższe płace, zniesienie przeszkód biurokratycznych odciągających ich od
zasadniczej części pracy I umożliwienie im wyboru własnego programu
naukowego. Miałoby to ostatecznie umożliwić im koncentrowanie się na tym
co naprawdę ważne: zachęcaniu nowych adeptów matematyki I wspieraniu
talentów.
Dla tych ostatnich prof. Green również ma radę: „Pilnie
pracujcie!” – nalega. „Starajcie się zagłębić w problem tak wcześnie jak
to możliwe w toku swojej kariery badawczej, zamiast trawić całe lata na
zapoznawaniu się z całym kontekstem. To nie musi być - I tak naprawdę
nie powinno być - jakieś szczególnie znane zagadnienie, ale coś co was
po prostu interesuje”.
Dane projektu
Obszar badawczy: matematyka (PE1)
Kierownik naukowy: Ben Green
Instytucja przyjmująca: Uniwersytet Oksfordzki (Wielka Brytania)
Projekt realizowany przy wsparciu ERC: Approximate algebraic structure and applications (AAS)
Konkurs ERC: starting Grants 2011 (grant dla początkujących naukowców)
Dofinansowanie ERC: 1,88 mln EUR na pięć lat
Witryna naukowca