Profesora Bena Greena bez reszty pochłania czysta matematyka. Zapytany, 
na czym opiera się współczesne społeczeństwo, prawdopodobnie obstawałby 
przy zdolności ludzkości do rozwiązywania problemów I przekazywania 
wiedzy kolejnym pokoleniom. Ten trzydziestosiedmioletni matematyk może 
pochwalić się wkładem w obydwa te aspekty: w czasie Międzynarodowego 
Kongresu Matematyków 
ICM który 
odbędzie się w tym roku w Seulu (Korea Południowa), poprowadzi on sesję 
plenarną, co z dumą określa jako szczyt swojej kariery. A dzięki 
grantowi Europejskiej Rad ds. Badań Naukowych (ERC), profesor Green 
stwarza młodym matematykom szansę na  ujawnienie swoich talentów.
Jeżeli natkniecie się na profesora Greena na Uniwersytecie 
Oksfordzkim (Wielka Brytania), istnieje duże prawdopodobieństwo, że 
będzie on akurat pochłonięty pracą nad swoim pięcioletnim grantem 
badawczym ERC poświęconym „przybliżonej strukturze algebraicznej” (ang. 
Approximate Algebraic Structure, AAS). W ramach tego projektu prof. 
Green analizuje, co dzieje się, kiedy aksjomaty wykorzystane do 
zdefiniowania różnych obiektów matematycznych, takich jak grupy (zbiory 
składające się ze zbiorów elementów oraz dodatkowo operacji 
spełniających określone warunki) czy wielomiany (wyrażenia złożone ze 
zmiennych I współczynników), zostają osłabione I w rezultacie dają swoje
 tak zwane „przybliżone” warianty. Ten problem, będący czarną magią dla 
laika, ma kluczowe znaczenie dla ważnych zagadek matematycznych, takich 
jak liczenie konfiguracji liczb pierwszych, a także rozmaite praktyczne 
zastosowania. Z perspektywy profesora Greena zagadnienie to jest samo w 
sobie interesujące, podobnie jak każda inna łamigłówka matematyczna, z 
którą się zmierzył w trakcie swojej kariery.
Najznamienitsza forma pochwały
„Jestem czystym matematykiem I motywują mnie pytania matematyczne, 
które są naturalne I piękne, a nie konkretne zastosowania. Historia nie 
raz już pokazała, że tworzona w ten sposób matematyka może zaowocować 
później niezwykle szerokim wachlarzem istotnych zastosowań, aczkolwiek 
nie sądzę, aby ta myśl była motorem działania dla większości 
matematyków. W ramach czystej matematyki zajmuję się raczej 
rozwiązywaniem konkretnych problemów niż tworzeniem teorii, aczkolwiek 
dosyć szeroka teoria powstała na bazie wspólnych prac, jakie prowadziłem
 między innymi z Terencem Tao” – wyjaśnia.
Terence Tao to wieloletni współpracownik profesora Greena, który został wyróżniony w 2014 roku nagrodą 
Breakthrough Prize
 – ufundowaną przez duże przedsiębiorstwa I niejakiego Marka Zuckerberga
 – za swój dorobek. Najwyższa nagroda? „Ucieszyłem się z sukcesu 
Terence'a. Jak przypuszczam, głównym celem tej nagrody jest podniesienie
 prestiżu najlepszych matematyków wśród szerszego grona odbiorców. Mam 
nadzieję, że podniesie się status samej matematyki – a nie jedynie 
nagrodzonych osobowości”.
Ben Green jest jednym z tych matematyków, 
dla których najcenniejszą nagrodą jest uznanie dla ich pracy. Jako 
wielki zaszczyt traktuje on zbliżający się wykład plenarny, który 
wygłosi 19 sierpnia w czasie ICM, I raczej się nie myli, zważywszy na 
listę prelegentów z poprzednich lat, na której znaleźli się 
najsłynniejsi matematycy XX w.
„Ktoś kiedyś zasugerował mi, że 
matematycy zazwyczaj pracują dla niechętnej aprobaty garstki innych 
matematyków. Jest w tym ziarnko prawdy – mieć w dorobku coś, co cieszy 
się uznaniem innych matematyków, to dla mnie najznamienitsza forma 
pochwały” – mówi prof. Green.
Niesienie kaganka oświaty
Istnieje 
jednak także inna forma dokonań, która przemawia do wybitnego 
matematyka: budzenie zainteresowania matematyką I pomoc młodym adeptom w
 zaistnieniu w tym środowisku. Prof. Green wygłasza wykłady dla 
szerokiej publiczności, a jego grant ERC, zatytułowany  „AAS”, jest w 
znacznej części przeznaczony na finansowanie absolwentów studiów 
matematycznych ze stopniem doktora. „Granty od organizacji takich jak 
ERC umożliwiają nam przyciąganie niezwykle utalentowanych ludzi do pracy
 w Europie” – zauważa prof. Green.
Dzięki „AAS” matematyk zbudował swój zespół w Oksfordzie I cieszy 
się z korzyści, jakie przynoszą wymiany między partnerami, które z kolei
 przekładają się na szybkość czynionych postępów. Niektórzy z członków 
zespołu odnieśli już pierwsze sukcesy w swoich krótkich karierach.
„Nasi
 studenci mogą rywalizować z najlepszymi obojętnie skąd. Być może to 
nasz system edukacji wpaja im cechy, takie jak niezależność I 
kreatywność, które nie wszędzie na świecie są tak wysoko cenione I które
 z pewnością trudno jest zmierzyć” – zauważa prof. Green. Podczas gdy 
niektórzy decydenci utyskują na „słabe wyniki” uczniów w matematyce, 
profesor Green jest przekonany, że dziedzinę tę czeka obiecująca 
przyszłość, pod warunkiem że sprosta się pewnym wyzwaniom.
„Matematyka
 już cieszy się dosyć wysokim prestiżem w mediach I niezwykle budująca 
jest różnorodność dobrze napisanych artykułów naukowych I wykładów 
otwartych. Jednak nadal daleko nam do sytuacji, w której rola matematyki
 jako fundamentu współczesnego życia byłaby powszechnie doceniana. Duża 
część mediów I opinii publicznej nadal postrzega matematyków jako 
‘speców’ pracujących nad rzeczami, których I tak nikt nie zrozumie” – 
ubolewa prof. Green.
Pośród pierwszych działań naprawczych mogłoby 
się znaleźć, zdaniem profesora, większe docenienie nauczycieli poprzez 
wyższe płace, zniesienie przeszkód biurokratycznych odciągających ich od
 zasadniczej części pracy I umożliwienie im wyboru własnego programu 
naukowego. Miałoby to ostatecznie umożliwić im koncentrowanie się na tym
 co naprawdę ważne: zachęcaniu nowych adeptów matematyki I wspieraniu 
talentów.
Dla tych ostatnich prof. Green również ma radę: „Pilnie 
pracujcie!” – nalega. „Starajcie się zagłębić w problem tak wcześnie jak
 to możliwe w toku swojej kariery badawczej, zamiast trawić całe lata na
 zapoznawaniu się z całym kontekstem. To nie musi być - I tak naprawdę 
nie powinno być - jakieś szczególnie znane zagadnienie, ale coś co was 
po prostu interesuje”.
Dane projektu
Obszar badawczy: matematyka (PE1)
Kierownik naukowy: Ben Green
Instytucja przyjmująca: Uniwersytet Oksfordzki (Wielka Brytania)
Projekt realizowany przy wsparciu ERC: Approximate algebraic structure and applications (AAS)
Konkurs ERC: starting Grants 2011 (grant dla początkujących naukowców)
Dofinansowanie ERC: 1,88 mln EUR na pięć lat
Witryna naukowca