Syntezowanie nowych dźwięków
Zasadniczo muzyka komputerowa to każda muzyka tworzona, odtwarzana lub wykonywana przy pomocy komputera. Zazwyczaj terminu tego używa się w odniesieniu do muzyki generowanej w czasie rzeczywistym przez oprogramowanie w oparciu o wcześniej określony zbiór ograniczeń.
Do generowania muzyki w czasie rzeczywistym często wykorzystuje się
technologie, takie jak synteza i przetwarzanie sygnału cyfrowego.
Technologie, podłączone do określonych programów komputerowych, tworzą
sekwencje pojedynczych dźwięków, określając czas trwania i wysokość nut.
Muzyka komputerowa ma ugruntowaną pozycję we współczesnym świecie
muzycznym, zarówno w zakresie nagrywania, miksowania czy komponowania,
jak i grania na nowych (wirtualnych) instrumentach. Techniki cyfrowe
analizy, syntezy, przekształcania i kodowania dźwięku są teraz
powszechnie stosowane w wielu innych dziedzinach, takich jak
telekomunikacja, technologie mobilne, firmy czy gry wideo.
W tym kontekście opracowano nową technikę cyfrowej syntezy dźwięku
(będącą uogólnieniem syntezy subtraktywnej). Nosi ona nazwę Extended
Subtractive Synthesis (ESUS) i pozwala na uzyskanie realistycznego
dźwięku dzięki wykorzystaniu najnowszych zdobyczy technologii
przetwarzania sygnału.
W ramach projektu "Extended subtractive synthesis of audio signals"
(ESUS) badano możliwości użycia filtrów o zmiennym czasie oraz
trajektorii wysokości dźwięku do uzyskania efektów przejściowych,
modulacji i szorstkości. Badacze dokonali generalizacji metody syntezy
subtraktywnej pod kątem dźwięku cyfrowego.
Zaproponowano trzy narzędzia do szacowania obwiedni spektralnej,
wygładzania percepcyjnego oraz aproksymacji filtra percepcyjnego.
Wszystkie te funkcje mogą znaleźć zastosowanie w przetwarzaniu dźwięku
(np. kodowanie mowy, wzmocnienie dźwięku i cyfrowe efekty dźwiękowe), a
także w innych dziedzinach, takich jak przetwarzanie sygnału lub
matematyka.
opublikowano: 2015-03-03