Jak starzenie wpływa na nasienie gupika
Naukowcy europejscy badają selekcję seksualną i sukces reprodukcyjny samców według takich kryteriów, jak na przykład zdolność plemników do płynięcia. Wpływ starzenia okazuje się być bardzo znaczący.
Oczekuje się, że selekcja seksualna wywiera znaczącą presję selekcyjną
na cechy ujawniające się zarówno przed kopulacją, jak i po niej, co
ogranicza zmienność. Jednakże te cechy pozostają zaskakująco różnorodne a
jednym z głównych wyzwań biologii ewolucyjnej jest wyjaśnienie tego
zjawiska.
W ramach projektu "The role of ageing in the maintenance of variability in male reproductive success" (AGEING AND RS) trwają badania nad starzeniem nasienia gupika Poecilia reticulata, jako czynnika przyczyniającego się do różnorodności.
Podczas pierwszej fazy projektu naukowcy stwierdzili, że płyn z jajników zbierający się w drogach rodnych samic równoważy negatywny wpływ starzenia na jakość nasienia. Samice gupika mogą przechowywać nasienie do sześciu miesięcy.
Jednakże starsze nasienie przechowywane w organizmie samca wykazywało obniżoną ruchliwość plemników. Ruchliwość plemników jest głównym czynnikiem warunkującym udane zapłodnienie w przypadku rywalizacji między samcami, starsze nasienie nie będzie więc uprzywilejowane. Przechowywanie w organizmie samicy wpływa na starzenie nasienia, jednak możliwe, że samica kopuluje z licznymi samcami (poliandria), aby dokonywać selekcji eliminującej starsze nasienie.
Zespół projektu AGEING AND RS stwierdził też, że starsze nasienie ma mniejszą szansę na zapłodnienie w obecności nasienia innych samców. Ten efekt nie występuje przy braku konkurencyjnego nasienia, co może być ważnym spostrzeżeniem. Wyniki wskazują również na wpływ starzenia nasienia na potomstwo.
Starzenie nasienia jest więc ważnym czynnikiem, który może warunkować szereg cech samic i samców, jak również ma znaczenie dla rozwoju potomstwa. Uważa się, że dalsze wyniki dostarczą więcej informacji o mechanizmach utrzymywania różnorodności cech męskiego sukcesu reprodukcyjnego mimo presji selekcyjnej.
opublikowano: 2015-06-02