Komunikacja kluczem do sukcesu w przemyśle spożywczym

Nowe produkty spożywcze i innowacje wprowadzane do przemysłu spożywczego często nie spełniają pokładanych w nich nadziei. Dokładniejsze poznanie potrzeb konsumentów oraz usprawnienie komunikacji między głównymi graczami w procesie innowacji mogłyby pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

Aby tego dokonać, w ramach projektu CONNECT4ACTION (Strategies for improving communication between social and consumer scientists, food technology developers and consumers) opracowano narzędzia umożliwiające promowanie i zwiększanie akceptacji dla nowych produktów i technologii. Zespół tego unijnego projektu przygotował kompleksowe ramy komunikacyjne, narzędzia i szkolenia, aby umożliwić nawiązanie współpracy między technologami żywności a naukowcami badającymi konsumentów.

Prace objęły przegląd piśmiennictwa na temat wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji, wywiady z ekspertami nauk społecznych i technologicznych przeprowadzone metodą delficką oraz warsztaty dla interesariuszy. W oparciu o zgromadzoną wiedzę uczeni opracowali zbiór narzędzi i materiałów szkoleniowych, pomagających w usprawnieniu komunikacji oraz rozwijaniu multidyscyplinarnego dialogu. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna jest powiązana z trzema różnymi etapami tworzenia nowych produktów i technologii: generowaniem, rozpowszechnianiem i reagowaniem.

Narzędzia odpowiadają na potrzeby procesu w zakresie opracowywania nowych technologii i produktów oraz uwzględniają ważny czynnik oczekiwań konsumentów dotyczących rozwoju technologii, a także wykorzystują multidyscyplinarne podejście. Zestaw obejmuje zalecenia, pomoc przy tworzeniu skutecznych planów komunikacyjnych, studia przypadków poświęcone skutecznemu informowaniu o innowacjach w przemyśle spożywczym oraz przewodnik na temat wczesnego sygnalizowania potencjalnych nowych technologii i słowniczek terminów z tej dziedziny. Dostępne są także materiały edukacyjne. (link).

Internetowa społeczność interesariuszy umożliwia wymianę doświadczeń naukowcom i technologom żywności z uczelni wyższych, instytutów badawczych i firm oraz naukowcom zajmującym się badaniem opinii konsumentów. Działania informacyjne są prowadzone nawet po zakończeniu projektu i obejmują stronę internetową, media społecznościowe, coroczne wydarzenia i kursy badawcze, organizowane przez grupę Connect2Innovate z Wageningen UR i EFFoST. Dzięki temu podejściu nowa generacja technologów żywności ma dostęp do wielu różnych ciekawych i aktualnych materiałów edukacyjnych. Jednym z ważnych rezultatów omawianych prac jest zacieśnienie europejskiej współpracy między interesariuszami z sektora prywatnego i publicznego.

Projekt CONNECT4ACTION umożliwił wymianę informacji między interesariuszami w dziedzinie rozwoju technologii spożywczych i komercjalizacji. Większe możliwości tworzenia innowacji w sektorze spożywczym przyczynią się do szerszej akceptacji dla nowych produktów, ich skuteczniejszej komercjalizacji oraz poprawy konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw.

opublikowano: 2016-03-02
Komentarze


Polityka Prywatności