WYZNACZANIE TRENDÓW W NAUCE: Według nowego badania dwujęzyczne dzieci przez całe życie czerpią korzyści ze swej dwujęzyczności

Dzieci wychowywane w dwujęzycznych domach odczuwają kognitywne zalety tej sytuacji jako dorośli.

Dzisiaj nikt nie wątpi w to, że im wcześniej dzieci mają kontakt z dwoma językami, tym lepiej. Aby wspierać rozwój, eksperci stale zachęcają rodziców będących rodzimymi użytkownikami różnych języków, by mówili do swoich dzieci w swoich językach od ich najmłodszych lat.Według wyników badania opublikowanych w czasopiśmie „Scientific Reports”, dorastanie w dwujęzycznym domu wiąże się z nieoczekiwanymi korzyściami kognitywnymi. Badacze z uczelni Anglia Ruskin University (ARU) w Zjednoczonym Królestwie wykazali, że osoby dorosłe, które poznały swój drugi język w młodym wieku, szybciej wykrywają zmiany wizualne i szybciej przekierowują uwagę niż osoby dwujęzyczne, które nauczyły się drugiego języka, gdy były już starsze. Osoby dorosłe, które wcześniej miały kontakt z dwoma językami, uzyskały najwyższe wyniki w testach kognitywnych. Osoby, które wcześnie stały się dwujęzyczne (czyli osoby dorosłe, które nauczyły się drugiego języka jako niemowlęta lub małe dzieci) mają przewagę kognitywną.

„Badanie to jest ekscytującym rozszerzeniem naszego poprzedniego badania, sugerującego, że niemowlęta wychowane w dwujęzycznych domach przystosowują się do bardziej złożonego środowiska językowego poprzez szybsze i częstsze przekierowywanie uwagi”, zauważył dr Dean D’Souza, główny autor i starszy wykładowca psychologii na uczelni ARU w komunikacie prasowym opublikowanym przez tę uczelnię. „Adaptacja ta może pomóc im wykorzystywać wiele źródeł informacji wizualnych, takich jak ruchy warg, mimika i subtelne gesty, co ułatwia im uczenie się wielu języków”.Dr D’Souza dodał: „Wyniki naszego nowego badania z udziałem dwujęzycznych dorosłych sugerują, że niektóre z tych adaptacji, w tym szybsze przekierowywanie uwagi, nadal występują u osób dorosłych”.

Aby ustalić, czy adaptacje zaobserwowane na wczesnym etapie rozwoju będą nadal występować w okresie dorosłości, badacze ocenili 127 osób dorosłych, z których 92 to osoby dwujęzyczne, a 35 – osoby znające tylko jeden język. Osoby te wzięły udział w dwóch oddzielnych eksperymentach. W trakcie pierwszego z nich uczestnicy oglądali dwa obrazy na ekranie; jeden z nich stopniowo się zmieniał, zaś drugi pozostał taki jak na początku. Osoby, które wcześnie stały się dwujęzyczne, znacznie szybciej zauważyły zmiany. Drugi eksperyment wiązał się z przeanalizowaniem dwóch bodźców wizualnych. Ponownie osoby, które wcześnie stały się dwujęzyczne, potrafiły szybciej przekierować uwagę z jednego zdjęcia na drugie.


opublikowano: 2021-06-01
Komentarze
Polityka Prywatności