W ostatnich dwóch latach twórcy finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu odnotowali 49-procentowy wzrost europejskiej konsumpcji żywności roślinnej.
Żywność roślinna nie jest już nowością na półkach i w lodówkach supermarketów czy dyskontów w Europie. Ale jak duży jest rynek takich produktów? W nowym raporcie opublikowanym przez badaczy z finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu SMART PROTEIN przeanalizowano dane dotyczące sprzedaży detalicznej z 11 europejskich krajów. Celem badaczy było ustalenie, jak bardzo spożycie produktów roślinnych wzrosło w tym regionie w latach 2018–2020. W raporcie przedstawiono cenne informacje na temat zwyczajów europejskich konsumentów, które mogą pomóc wytwórcom żywności i sprzedawcom znaleźć obiecujące segmenty rynku.
Według wyników badania w ciągu ostatnich dwóch lat sektor żywności bazującej na roślinach odnotował zaskakujący wzrost na poziomie 49 %, co przełożyło się na łączną wartość sprzedaży wynoszącą 3,6 miliarda euro. Przeanalizowane kategorie produktów na bazie roślin obejmowały mięso, mleko, jogurt, ser, lody oraz rybę, w zależności od ich dostępności w każdym z krajów.Raport pokazuje ogromny wzrost wartości sprzedaży roślinnego mięsa w ciągu dwóch lat. Największy odnotowano w Niemczech (226 %) oraz w Austrii (82 %). Co ciekawe, w kilku krajach w dyskontach odnotowano wyższy wzrost niż ogólnie na rynku. Jaskrawym przykładem jest tu Rumunia (wzrost wartości sprzedaży o 154 % w porównaniu z ogólnym wzrostem na poziomie 27 %) oraz Francja (100 % w porównaniu z 31 % ogólnego wzrostu). Jedyny spadek sprzedaży mięsa na bazie roślin zaobserwowano we Włoszech (-10 %). W Niemczech, jedynym kraju, dla którego dostępne były dane dotyczące ryb na bazie roślin, odnotowano niesamowity wzrost wartości sprzedaży na poziomie 623 %, z 251 000 EUR w 2018 roku do 1,9 mln EUR w 2020 roku.Alternatywy dla mleka są zdecydowanie powszechniejsze, nie jest więc zaskoczeniem, że produkty te były najszybciej rosnącą kategorią w większości krajów. Prym wiodła sprzedaż mleka owsianego. Dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży mleka roślinnego bez dodatków zaobserwowano w Polsce (76 %) i Rumunii (73 %). Dyskonty w tych dwóch krajach odnotowały wzrost o odpowiednio 126 % oraz 316 %.
Z kolei Królestwo Niderlandów można uznać za lidera w kategorii sprzedaży roślinnego sera (wzrost o 400 %). Równie zdumiewający był wzrost wartości sprzedaży roślinnych (sojowych) jogurtów: 497 % w dyskontach.
„W końcu możemy poznać konkretne liczby odzwierciedlające ogromny wzrost w europejskim sektorze żywności na bazie roślin”, zauważyła dr Kai-Brit Bechtold, naukowiec zajmująca się badaniami konsumentów w organizacji ProVeg International będącej partnerem projektu SMART PROTEIN, w wypowiedzi na stronie projektu. „Raport wyraźnie prezentuje ogromny wzrost w sprzedaży żywności na bazie roślin, dając zielone światło branży spożywczej, by opracowywać nowe produkty tego rodzaju”. Badacze z projektu SMART PROTEIN (Smart Protein for a Changing World. Future-proof alternative terrestrial protein sources for human nutrition encouraging environment regeneration, processing feasibility and consumer trust and accepta) pracują nad stworzeniem inteligentnych posiłków białkowych nowej generacji, które będą przyjazne dla środowiska, pożywne i dostępne w atrakcyjnej cenie. Projekt dobiegnie końca w czerwcu 2024 roku.
Więcej informacji: