W 28 państwach członkowskich Unii Europejskiej jest około 500 portów
lotniczych i nawet najmniejsze z nich zużywają energię w takim tempie,
jakby zaraz miał nastąpić koniec świata. Celem trzyletniego projektu
unijnego
CASCADE (ICT for
Energy Efficient Airports) jest pomóc menedżerom portów lotniczych w
obniżeniu o 20% w perspektywie krótkoterminowej zapotrzebowania na
energię i emisji CO2, których źródłem są w szczególności energochłonne
instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne (HVAC).
Dziewięciu
partnerów CASCADE, dofinansowanych na kwotę 2,6 mln EUR z budżetu
7 programu ramowego
UE, zamierza tego dokonać za pomocą nowego oprogramowania powiązanego z
planem działań w zakresie energii, opartym na międzynarodowej normie
zarządzania ISO 50001, oraz algorytmami wykrywania błędów i diagnostyką.
System CASCADE umożliwia szybkie i automatyczne wykrywanie błędów,
zanim instalacje ulegną uszkodzeniu bądź awarii lub też zanim zbyt wiele
energii zostanie zmarnowanej, pomagając tym samym zespołom utrzymania
portu lotniczego wdrażać działania korygujące i optymalizować wydajność
urządzeń.
To doskonały moment dla menedżerów portów lotniczych, od których
oczekuje się, że wniosą swój wkład w osiągnięcie przez UE celów
20-20-20
(a jednym z nich jest obniżenie do roku 2020 krajowych emisji o 20%)
poprzez oszczędne zarządzanie energią. Do tego potrzebują narzędzi
zapewniających odpowiednie wsparcie. CASCADE oferuje im takie narzędzie,
zintegrowane z istniejącymi rozwiązaniami ICT, które już zostały
zainstalowane w portach lotniczych.
INSTALACJE HVAC POCHŁANIAJĄ 50% CAŁEJ ENERGII ZUŻYWANEJ W PORTACH LOTNICZYCH
Rzymskie lotnisko Fiumicino i mediolańskie Malpensa, dwa największe
we Włoszech, zgodziły się posłużyć za obiekty pilotażowe, przydzielając
do projektu personel i zasoby. Każdego roku korzysta z nich około 55 mln
pasażerów. Mniej więcej połowę zużywanej tam energii pochłaniają
instalacje grzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne (HVAC), a zatem
obniżenie tego zapotrzebowania o 20% znacznie zmniejszy ogólne zużycie
energii.
„Za cel naszych działań nie obieramy całej infrastruktury portu lotniczego” – mówi koordynator CASCADE,
Nicolas Réhault , kierownik grupy ds. optymalizacji charakterystyki budynków przy
Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems
we Fryburgu, Niemcy. „Naszym zamiarem jest zaoszczędzenie 20% energii w
docelowych instalacjach poprzez optymalizację oszczędzania, a zdobywaną
wiedzę chcemy wykorzystać do powielenia tego rozwiązania w innych
portach lotniczych”.
Kładąc nacisk na instalacje HVAC – zwłaszcza duże centrale
uzdatniania powietrza, agregaty chłodnicze i chłodnie kominowe
wykorzystywane w portach lotniczych – zespół projektowy zamontował na
dwóch lotniskach setki nowych czujników, mierników i zaawansowanych
rejestratorów danych, aby wykonać pomiary takich parametrów jak
temperatura, ciśnienie, natężenie przepływu, zużycie energii
elektrycznej itp.
Za pomocą tego nowego systemu pomiarów inżynierowie są w stanie
kontrolować i porównywać wydajność sprzętu oraz korygować postępowanie
użytkowników. Dzięki połączeniu go z narzędziami do wykrywania błędów,
zdołali uporać się z problemami z planowaniem pracy (czyli pracą
urządzeń, kiedy nie są potrzebne), nieprawidłowymi ustawieniami
ogrzewania i chłodzenia w różnych częściach lotniska, nieprawidłowym
umiejscowieniem czujników i siłowników, brakiem kalibracji lub
utrzymania, niezrównoważonymi systemami rur i przewodów itd.
Po upływie pierwszych sześciu miesięcy etapu pilotażowego, system
CASCADE już wykrył pewne wady sterowników i czujników w dużej centrali
uzdatniania powietrza, która dostarcza świeże powietrze do terminalu 1
na lotnisku Fiumicino. Aby szacowane na poziomie 500 MWh oszczędności,
które przekładają się rocznie na około 3 500 ton CO2 lub 70 000 EUR,
były osiągalne, wystarczy podjąć niskonakładowe działania, takie jak
regulacja sterowników czy wymiana wadliwych czujników – stwierdzili
naukowcy.
OPROGRAMOWANIE DO ZASTOSOWANIA W INNYCH KOMPLEKSACH BUDYNKÓW
Projekt wzbudził zainteresowanie w całej UE. Międzynarodowa Rada
Portów Lotniczych podjęła się wsparcia propozycji, udostępniając kanał
do zaprezentowania wyników 400 z 500 portów lotniczych UE-28. Konsorcjum
CASCADE ma nadzieję, że za pośrednictwem stworzonej sieci inne porty
lotnicze włączą narzędzie programistyczne CASCADE do swoich planów
zarządzania energią.
Oprogramowanie CASCADE znajdzie inne zastosowania, jak wyjaśnia
Nicolas Réhault: „Porty lotnicze to niezwykle złożone infrastruktury.
Zyskaliśmy solidną wiedzę specjalistyczną na temat ich funkcjonowania.
Można ją replikować w innych, wysoce złożonych kompleksach, takich jak
szpitale czy banki. Ale także stosować do prostszych rzeczy”.
Link do projektu w serwisie CORDIS
Link do strony internetowej projektu
Link do materiału wideo